artrose

07 feb Artrose door hypermobiliteit#weer zo’n overgangsdingetje

Artrose

Bij artrose heb ik altijd een beeld van oude mensjes met piepende en krakende botjes achter een rollator.
Ze komen niet zo snel meer vooruit, omdat alles stijf en versleten raakt.
Dat beeld is vandaag volledig ontkracht…..
Ik, 43 jaar (bijna dan toch), hardloper, yogi, wandelaar, fietser en volop in het leven, heb beginnende artrose.

Een leeftijdsdingetje….want jawel, daar is hij weer, artrose komt voor bij vrouwen in de overgang.
Of liever gezegd, vooral bij vrouwen na de menopauze, dus na de laatste menstruatie.
Ondergetekende is dus wat vroeg, the story of my life.

Hoe ga je artrose tegen?

Door lichaamsbeweging….check…..
Maar ook door gezonde voeding…..check….
En een gezond gewicht…..check…..

Dus wat nu?
Ik ging naar de hand- en polskliniek vanwege pijn in mijn pols.
Een ontstoken pees dacht de huisarts.
Ook een overgangsdingetje, zo vertelde ze mij.
Het bleek beginnende artrose door hypermobiliteit.

Hypermobiliteit

Hypermobiel? Ik?
Het stijve harkje wat bij gym nooit en te nimmer als eerste werd uitgekozen, maar altijd als laatste.
De jonge vrouw met zo’n enorme spierspanning dat ik speciale zooltjes in mijn schoenen moest dragen.
De 40 plusser die tijdens yoga houdingen blijkt aan te kunnen nemen waarvan ze niet wist dat ze het in zich had.
Maar ook de vrouw die haar armen haast dubbel kan klappen en ook zeer comfortabel gedurende lange tijd in de lotushouding kan zitten en zeer soepele pols bewegingen heeft.
Stiekem ben ik trots. Zo stijf ben ik dus helemaal niet, ik ben mega soepel!
Ik kan dingen die anderen niet kunnen!

Keerzijde

Helaas zorgen die dingen juist voor klachten.
In de overgang vermindert je oestrogeen waardoor je artrose kunt ontwikkelen.
En ben je daarnaast hypermobiel, dan blijk je dat al veel eerder te kunnen ontwikkelen.

En als je dan terugdenkt, ja dan wordt het wel een logisch verhaal….
Immers, op mijn 17e al een keer geopereerd aan dezelfde duim en verder altijd wel ergens last van een gewrichtje hier en daar, spierscheuringen waren schering en inslag, hmm misschien had ik gewoon wat beter op moeten letten?

Vanaf nu dan maar. Kan mijn voeding nog gezonder? Vast wel.
Je schijnt verbetering te kunnen bereiken door goed op te letten op je zure en basische voeding.
Daar ga ik me dan maar eens in verdiepen en die kennis zal ik vast met jullie delen in een volgende blog.

En rollators hebben ze ook gewoon in hele hippe kleurtjes…..

 

 

Geen reactie's

Geef een reactie