balans

23 mei Balans #overgangsblog

Balans

Balans is iets wat je niet automatisch hebt. Weinigen van ons zijn gezegend met een uitstekende innerlijke en uiterlijke balans.
Er hoeft immers maar even iets niet zo lekker te lopen en je raakt uit balans.
Welke consequenties dat voor jezelf heeft is bij iedereen verschillend.
Disbalans is echter voor niemand goed.
Daarom heb ik dan ook besloten volledig in balans te zijn, vóórdat ik echt in die gevreesde overgang terecht kom.
Want dan gaat je balans sowieso allerlei kanten op behalve de goede.
Mijn devies is om te zorgen dat je van te voren goed in evenwicht bent, zodat je de schommelingen beter op kunt vangen.
Maar ja, hoe zorg je nou voor die broodnodige balans?

Beweging

De afgelopen jaren heb ik aan yoga gedaan. eerst met de nodige tegenzin, maar al snel merkte ik de voordelen van yoga. Je komt er letterlijk van in balans. Zowel lichamelijk als geestelijk.
Je leert technieken om je lichaam in balans te krijgen en hoe je je geest in balans kunt krijgen.
Inmiddels heb ik door mijn hypermobiliteit de fysieke yoga even in de kast moeten parkeren, maar de ademhalingsoefeningen en de meditatie beoefen ik nog altijd.
Voor de lichamelijke balans ben ik overgestapt naar Pilates, waar je met kleine bewegingen je lichaam enorm versterkt. Je verkregen balans hou je daardoor vast.
Daarnaast ben ik een fervent wandelaar en hardloper. Door het bewegen in de buitenlucht, creëer je een actief ontspanningsmoment waardoor je tot rust komt terwijl je bezig bent. Heerlijk vind ik dat.

Voor anderen werken deze bewegingsvormen misschien niet, ga dan vooral op zoek naar wat bij jou past om die balans te verkrijgen.

Ontspanning/ rust

Ook ontspanning is voor iedereen anders. De één ontspant bijeen gewelddadige film, de ander wordt er juist onrustig van.
Kijk goed naar wat jou rust brengt. Naast ontspanning is rust heel belangrijk.
Voldoende slaap hoort daar zeker bij. Dat is nogal een dingetje, vooral voor vrouwen in de overgang of misschien sowieso voor vrouwen.
Zeven uur slaap per nacht is echt minimaal en toegegeven, ik haal het vrijwel nooit.
En ja ik ga op tijd er in, maar dat doorslapen blijft lastig.
Ook al slaap je slecht, hou toch dat ritme er in van op tijd er in en op tijd er  uit. Ritme brengt ook rust voor je lichaam. Lig je wakker? Ga niet op je telefoon zitten swypen, het licht van je telefoon zorgt ervoor dat je alleen maar wakkerder wordt. Blijf gewoon rustig liggen en probeer wat ademhalingsoefeningen of ontspanningsoefeningen. Die zijn in het begin lastig, maar uiteindelijk zul je merken dat het werkt.

Gezonde voeding

Gezonde voeding is de basis voor een gezond lichaam en een gezonde geest.
De visie over gezonde voeding verandert steeds, maar vaak weet je zelf heel goed wat wel en niet voor jou werkt.
Voor mij werkt suiker niet. Ik probeer zo min mogelijk toegevoegde suikers te eten hoewel dat bijna onmogelijk is. Eet ik iets waar veel suiker in zit, dan weet ik van te voren dat ik niet zal slapen en enorm onrustig ben. Dus dan laat je het echt wel staan. Groente en fruit is heel gezond, maar ook noten en dadels. Eet hier vaak een portie van en snoep niet of zo min mogelijk. Wissel af in wat je eet en voel aan je lichaam wat voor jou wel of niet goed is. Je lichaam geeft het echt zelf aan door bijvoorbeeld je stoelgang, een opgeblazen buik of onrust.

Mindset

Je mindset is een hele belangrijke voor je balans.
Als je makkelijk piekert, raak je gemakkelijker uit balans.
Leer dat piekeren dus af, het is mogelijk en ik spreek uit ervaring.
Leef bij de dag, volg mindfulness en leef daarnaar. Het zal je helpen jezelf in balans te houden.

 

Voor andere tips om simpeler door je overgang te komen, kun je deze link bekijken en de producten eventueel bestellen als jij denkt dat je dat nodig hebt.
Echter zelf ben je de belangrijkste spil in het behouden van je balans en bedenk goed, Beter voorkomen dan genezen!

 

Geen reactie's

Geef een reactie