nieuwe normaal

31 mei Bewegen is het nieuwe normaal

Bewegen is het nieuwe normaal

Bewegen is het nieuwe normaal. Jawel, daar hebben we weer een nieuw normaal.
Maar nu een nieuw normaal waar ik ontzettend achter kan staan.
Niet voor niets schrijf ik met enige regelmaat over bewegen.

Mijn gezondheid staat of valt met bewegen. Als ik beweeg voel ik me goed, beweeg ik te weinig, dan voel ik me niet goed.
Dus voor mij was bewegen altijd al normaal. Maar ik ben enorm blij als meer mensen dat in gaan zien.
Dat zal ons allen een hoop goed doen!

 

Nu ben ik zelf ook eindelijk het nieuwe normaal

Waar ik voorheen nogal eens meewarig werd aangekeken als ik weer eens ’s ochtends vroeg aan het rennen was geweest, zal dat nu misschien wat minder worden.
Feitelijk voel ik me zelf ook het nieuwe normaal.
Wandelen is ineens niet meer suf, maar goed voor de volksgezondheid.
Dat was het natuurlijk altijd al, maar dat kon het merendeel van de mensen niet onderschrijven.

Als jong meisje bewoog ik altijd al veel en vaak. Niet omdat ik over beweeglijk ben, maar gewoon, het doet pijn als ik niet beweeg.
Zo simpel is het voor mij altijd geweest. Rust roest, dat zorgt voor pijn en stijfheid.
Beweging echter zorgt voor fitheid en soepelheid. En dan hoef ik helemaal niet een eind te rennen, nee een flinke wandeling is ook al voldoende.
En dat werd altijd gezien als suf, maar nu gaan we allemaal massaal aan de wandel hoop ik.

 

Wel een beetje tempo maken

Nu telt een dagelijks ommetje met de hond niet als een wandeling die goed is voor het immuunsysteem, aldus Erik Scherder, de inmiddels alom bekende hoogleraar neuropsychologie.
Hij schreef onder andere het boek: “Laat je hersenen niet zitten.”
Daarin omschrijft hij het noodzakelijk bewegen als een wandeling met een tempoverhoging, zodat in ieder geval je hartslag even flink omhoog gaat.
Matig intensief bewegen dus. En als je dát doet, dan is een half uur per dag genoeg.
Met de kanttekening dat je daar tussendoor ook gewoon af en toe even in beweging moet komen, want langer dan een uur achter elkaar zitten is voor niemand goed.

Dus mensen, ga voor het nieuwe normaal, lekker bewegen.
Neem eens wat vaker de trap, loop naar je werk indien mogelijk of fiets naar je werk.
Stap een bushalte eerder uit of laat de hond wat verder in hoger tempo uit.
Daar zal iedereen, maar vooral jij zelf enorm veel baat hebben.

Wandelen of andere vormen van beweging zijn ontzettend goed voor je afweersysteem, maar ook voor je brein. Je creativiteit kan een enorme boost krijgen als ook jij het nieuwe normaal toe gaat passen.
Maar ook hier geldt weer de balans. Teveel is niet goed, dan verzwakt je immuunsysteem juist en raak je oververmoeid, te weinig doet niets voor je.
Kortom, vind je balans en ga lekker aan de slag met het volgende nieuwe normaal.

 

bewegen

 

Geen reactie's

Geef een reactie