cardio en krachttraining

17 jan Cardio en krachttraining, de perfecte combi

Cardio

Al zo’n twintig jaar loop ik met enige regelmaat fanatiek hard, oftewel doe ik aan cardio.
Fanatiek in mijn beleving tenminste, want terwijl ik dit opschrijf bedenk ik me dat ik in twintig jaar niet verder ben gekomen dan 15 kilometer…
En dat is ook nooit sneller gegaan dan anderhalf uur.

Dusss, even terug naar het onderwerp, ik loop hard en dat doe ik al jaren met veel plezier.
Af en toe lees ik er wat over of krijg ik tips en adviezen van andere lopers die zichzelf wel verbeteren.
Dat is ook precies het punt voor deze blog. Ik verbeter mezelf niet op mijn afstanden.
Ja, ik weet dat ik dan intervaltraining moet gaan doen, maar dat werkt op de één of andere manier niet als ik mijn 10 kilometer rondje loop te stampen.
Dan wil ik gewoon 10 kilometer rennen en verder nergens aan denken.
Maar goed, die intervaltraining doe ik inmiddels wel op mijn loopband. Dan bedenkt het apparaat precies wanneer en hoe lang ik sneller moet gaan en dat vind ik wel oké.
Daardoor ben ik nu toch iets verbeterd in mijn prestaties.

Krachttraining

Krachttraining is ook iets wat ik belangrijk vind.
Vooral om een beetje in vorm te blijven nu ik wat ouder word.
Leuk vind ik het namelijk niet, maar eenmaal bezig voel ik wel waarvoor ik het doe.
Mijn wondercoresmart apparaat zorgt ervoor dat ik mijn ‘core’ goed train en neemt benen en billen dan ook meteen mee.
Daar hou ik van, multifunctioneel zonder dat het al te veel tijd en moeite kost….
De spiergroepen die ik train, zie ik duidelijk verbeteren. En dat is belangrijk, ook om allerlei kwaaltjes op latere leeftijd tegen te gaan. Je kunt maar beter tijdig zorgen dat je in vorm bent en blijft, zodat je niet later achter de feiten hoeft aan te lopen.

Perfecte combi

Het blijkt nu plotseling ook dat deze combinatie van cardio en krachttraining ervoor zorgt dat ik beter ga hardlopen.
Hoe dan?
Blijkbaar bouw ik spiergroepen op die ik ook nodig heb tijdens het rennen.
Rennen gaat gemakkelijker en ik voel me krachtiger.
De twee vormen van sport moeten ook op afzonderlijke dagen beoefent moeten worden om elkaar blijvend te sterken.
Het heeft geen zin na mijn cardio training ook nog een krachttraining te doen, iets wat ik wel altijd combineerde, vooral om er dan meteen vanaf te zijn.
Als je resultaat wilt, doe je het op verschillende dagen. Dan zul je zien dat het effect van de twee afzonderlijke vormen van training groter is.
Iets wat ik inmiddels ook heb ervaren. Uiteindelijk hoef ik minder vaak te sporten om toch in vorm te blijven.
Voorheen zag je het meteen als ik een week wat minder deed, maar nu wissel je de verschillende vormen af en heb je kortere trainingen, maar blijvender resultaat.
Daar hou ik van! Ik kan het iedereen aanraden.

Geen reactie's

Geef een reactie