week van de werkstress

15 nov Het is de week van de werkstress

De week van de werkstress

Het is de week van de werkstress, zo blijkt uit mijn mailbox die volstroomt met artikelen over dit onderwerp.
Over het algemeen ben ik niet zo van al die ingeplande weken om aandacht te vragen voor een probleem.
Maar in dit geval wel.
Overal om je heen hoor je namelijk hetzelfde. Mensen komen om in het werk, vliegen van hot naar her en hebben tijd tekort. Met name voor zichzelf, maar ook om hun werk goed uit te voeren.
Het gevolg is onvrede, onvrede over zichzelf en onvrede over het werk en onvrede over hun privé leven.
Zie daar, het begin van de negatieve spiraal is geboren.

Op de website van Unlimited people  kun je hun stresstest doen om te kijken hoe het met jouw stressniveau staat.
Een beetje werkstress is namelijk helemaal niet zo erg. Het wordt pas een probleem als je chronische werkstress ervaart, dat zorgt immers voor gezondheidsklachten.
Stress staat tegenwoordig ook wel bekend als het nieuwe roken en dat moeten we niet willen!

Actueel probleem

Steeds meer mensen krijgen te maken met burn out klachten.
Niet alleen in de zorg, waar het probleem op dit moment wel heel groot is, maar ook binnen andere sectoren.
Voor een opdracht interview ik veel verschillende ondernemers en velen van hen zijn ondernemer geworden na een burn out, zowel dames als heren.
Want door de burn out gingen ze pas echt goed kijken wat ze wilden met hun leven.

Dat is ook het actuele probleem van de mensen van nu. Ze hebben geen tijd om te doen wat ze leuk vinden. Ze worden geleefd. En dat houdt uiteindelijk niemand vol.
Ben je klaar met werken op kantoor, wacht er thuis nog een hele hoop werk.
De werkende vrouwen die alle ballen in de lucht moeten houden, de werkende mannen die de verantwoording hebben van de grootste kostwinner te zijn. De alleenstaande, werkende ouders die helemaal niemand thuis hebben die het even over kan nemen. Kortom, we zijn allemaal in onze eigen situatie ontzettend druk.

Wat kun je er zelf aan doen?

Allereerst is het van belang te kijken hoe het met de balans is gesteld in je leven.
Ben je alleen maar aan het werk? Probeer dat duidelijker af te bakenen. Werk is werk en thuis is thuis.
Vaak is het zo gegroeid dat je je werk mee neemt naar huis en is het normaal geworden voor jou en je gezin.
Het is echter niet normaal als je na een lange werkdag ’s avonds ook nog gaat werken. Waarschijnlijk kost dat je namelijk ook nog je nachtrust, omdat je te lang met je hoofd bij je werk hebt gezeten.
Tenzij je het natuurlijk hartstikke leuk vindt en het je energie geeft, dan moet je het gewoon lekker doen.

Tips

De tip is dan ook om te zorgen dat je ’s avonds na het eten niets meer doet aan je werk. En blijf dan ook niet langer hangen op je werk om het alsnog af te maken. Nee, baken het af. Wat af is is af en de rest is niet gelukt. Geef dat aan en vraag eventueel om hulp, maar ga niet structureel overwerken. Het werk blijft zich toch wel opstapelen en voor jou wordt het een gewoonte waar anderen ook aan gaan wennen. Je creëert verwachtingen bij anderen die je niet waar kan blijven maken en wat ook niet nodig is.

Ontspanning is in feite het allerbelangrijkste om jezelf tot rust te brengen.
Plan die tijd in op vaste momenten. Want in een gezin komen er allerlei zaken op je pad die ook nog even moeten en daar gaat je ontspanningsmoment alweer.
Zorg dat iedereen weet dat ze jou op vaste momenten niet moeten storen.  Dat is jouw tijd en natuurlijk moet iedereen daar even aan wennen, maar als het er eenmaal in zit zul je zien wat het je oplevert!

Ook een belangrijke tip tegen een burn out is : Ga naar buiten!
Lopen, fietsen, rennen, skaten, wat dan ook, maar beweeg en doe het buiten. Haal die vitamine D binnen voor de broodnodige energie.
Zeker in de wintermaanden met hun korte dagen.

Conclusie

Iedereen is druk en heeft het druk.
Houd rekening met elkaar, help elkaar waar het kan, maar vergeet jezelf vooral niet.
De tijd zal niet zo snel veranderen, maar als we eerder luisteren naar signalen en daar actie op ondernemen, kunnen we het probleem iets kleiner maken.

Geen reactie's

Geef een reactie