ademwerk

20 okt Doe aan ademwerk, het levert zoveel op!

Ademwerk

Ademwerk, je hoort en leest er steeds meer over.
Alles begint en eindigt met ademen en om die reden is het goed om juist aan je adem meer aandacht te besteden.
Vandaar dus de term ademwerk en die is ontzettend in opkomst. Steeds meer mensen worden zich bewust van de kracht van je ademhaling.
Het is feitelijk niets meer en niets minder dan bewust met je adem bezig zijn.
Met ademwerk zet je je ademhaling in om je lichaam en geest tot rust te brengen.
Dat levert meer energie op, minder stress en een gezonder lijf en leven.
Alleen al het bewust zijn van je adem kan voordelen opleveren.

Verschillende soorten ademwerk

Er zijn zoveel manieren om met je ademhaling bezig te zijn, dat het te veel wordt alle vormen van ademwerk te noemen.
De Wim Hoff methode is erg bekend en ook de Buteyko methode, maar er zijn nog zoveel meer soorten.
Zoals met alles vind ik het belangrijk dat mensen doen wat bij hen past. Zodra iets niet bij jou past, ga je het ook niet gebruiken.
Kies dus vooral zelf je eigen vorm hierin.

Zelf ben ik van de korte ademoefeningen en gewoon even bewust bezig zijn met ademwerk.
Dit implementeer ik in mijn dagelijks leven en dat lukt me, omdat het korte momenten zijn.

De neusademhaling is de vorm die mij het meest heeft opgeleverd qua gezondheid en bijvoorbeeld ook slaapkwaliteit, dus die zet ik zelf in.
Daarnaast lees ik veel over ademen en probeer dingen uit die bij mij passen.
Wil je echt meer weten over ademwerk dan is The Breathwork Movement een aanrader, want daar worden allerlei vormen van ademwerk gedeeld op een platform.
Zo kun je zelf kijken wat jou aanspreekt.

 

Voordelen van bewust ademen

De voordelen van ademwerk zijn legio.
Voor mijzelf was vooral de verbetering van mijn gezondheid een opvallend voordeel.
Veel minder vaak ziek en ben ik een keer verkouden, dan ben ik er ook zo weer vanaf,
Bewust ademen brengt rust in mijn hoofd en mijn lijf. Astmamedicatie die ik normaal gesproken nodig had, gebruik ik al jaren niet meer en ben ik eens benauwd, dan kan ik dat zelf herstellen.

Dat alles kun je al bereiken met drie keer per dag een ademhalingsoefening. Wat ik zelf ook belangrijk vind, is gedurende de dag even intunen bij jezelf. Hoe voel je je en waar zit je ademhaling. Gewoon even bewust zijn van wat er gebeurt in je lijf en daar op anticiperen.
Adem is leven dus daar mag je best wat vaker bij stilstaan.

Mijn slaapkwaliteit is enorm vooruit gegaan door het ademwerk wat ik doe en mijn hartslag enorm gedaald.
Ook mijn conditie is verbeterd en ik hoef nooit meer als een hijgend hert de Van Brienenoordbrug op te fietsen.
Alleen dat levert al gezondheidsvoordelen op. Met open mond een brug op fietsen naast een hele drukke snelweg is uiteraard funest voor je weerstand. Nu doe ik het op neusademhaling waardoor ik die schadelijke stoffen veel minder in hoef te ademen en mijn weerstand op peil blijft.

Binnenkort ga ik een ademtool testen waar ik ontzettend benieuwd naar ben, dus hou mijn blog in de gaten als je ook meer met je adem wilt gaan doen.

Geen reactie's

Geef een reactie