bodyscan

20 okt Doe de bodyscan en ontspan

Bodyscan, wat is dat eigenlijk?

Een bodyscan is de focus op je lichaam leggen tijdens een ontspanningsmoment.
Het is een half uurtje aandacht voor je lijf en wat daarbinnen gebeurt.
Het wordt veel toegepast binnen mindfulnes als een vorm van meditatie.

Mediteren vinden veel mensen moeilijk, ze worden er onrustig van. De bodyscan zorgt ervoor dat je even volledig met je gedachten in je lijf bent.
Maar zeker in het begin is ook deze vorm van mediteren best lastig.

Een bodyscan heeft ook nog een medische toepassing, namelijk dat je je lijf laat doorlichten op eventuele kwalen.
Dat is echter niet waar deze blog over gaat.

 

Hoe doe je de bodyscan?

In principe doe je de bodyscan liggend of zittend.
Maar zelf doe ik hem tijdens Mindful Run ook wel eens staand in het bos.

Je richt je eerst op je ademhaling. Je verandert hem niet, maar observeert wat er gebeurt.
Vervolgens richt je je op je gemoedstoestand, hoe voel je je op dit moment?
Dan richt je je op je lijf. Hoe lig je, waar raakt je lijf de ondergrond, hoe voelt dat?

Om dan rustig te beginnen met het scannen van je lijf.
Daarmee start je in je tenen van je linkervoet. Wat voel je ? Kou, warmte, spanning, ontspanning, tinteling? Alles is goed, je hoeft het niet te veranderen.Vervolgens ga je door naar boven, je voet, enkel, kuit, knie enzovoorts. Eerst links, daarna rechts en daarna de rest van je lijf tot aan je kruin.
Soms voel je iets, soms voel je niets. Alles is goed. Het gaat om bewustwording.

 

Het gaat niet in één keer goed

De bodyscan vergt oefening, net als elke meditatie.
Soms dwalen je gedachten af, soms val je in slaap. Dat geeft niets, blijf gewoon oefenen. In het begin word je misschien onrustig, maar naarmate je meer oefent, zul je merken dat je hartslag tijdens de oefening kan gaan dalen.

Toevallig las ik gisteren op Instagram dat mensen het inzetten om vóór het hardlopen de bodyscan in te zetten om een lagere hartslag te krijgen.
Heerlijk toch! Voor het slapen gaan is het ook fijn om een bodyscan te doen. Je hartslag daalt en je nachtrust kan daardoor verbeteren.

Vind je het echt heel moeilijk om een half uur lang je gedachten bij je lijf te houden, dan kun je de hulp inschakelen van een app of you tube filmpjes.
Deze praten je door de oefening heen zonder dat je zelf hoeft te bedenken wat je ook al weer aan het doen was.

Geen reactie's

Geef een reactie