elektrisch autorijden

28 okt Elektrisch autorijden. Hoe bevalt het tot nu toe?

Elektrisch autorijden

Elektrisch autorijden, ik doe het inmiddels alweer een paar maanden.
Voor die tijd reed ik wel eens in een hybride auto, dat reed prettig, maar veel voordeel zag ik er niet per se van.
Omdat ik het belangrijk vind daar waar ik kan iets bij te dragen tegen de uitstoot van uitlaatgassen, heb ik toen besloten elektrisch te gaan rijden.
Mijn keus viel op de Renault Zoe, niet te groot en in tegenstelling tot veel andere elektrische auto’s , ook nog een leuk uiterlijk.
De kosten waren natuurlijk ook niet onbelangrijk, de aanschaf van een elektrische auto is nu eenmaal prijzig.
In eerste instantie viel mijn keuze op een grotere auto, de Hyundai. Een tijd lang geloofde ik dat dat hem helemaal was.
Gelukkig zag ik op tijd de Renault Zoe. Als ik de Hyundai nu zie rijden met zijn aerodynamische uiterlijk, weet ik dat ik me er vanaf dag één aan geïrriteerd zou hebben.

Maar hoe bevalt het?

Het grootste voordeel vind ik persoonlijk dat ik nooit meer naar de benzinepomp hoef.
Geen benzine meer over je nieuwe schoenen gooien op momenten dat het net niet uitkomt.
Ook niet wachten tot degene voor je met een enorme tank, eindelijk klaar is met tanken en afrekenen>

Daarnaast rijd mijn Zoe super lekker. Ik rij veel in de stad en tot nu toe word ik elke keer blij als ik dat met mijn Zoe mag doen.
Elektrisch autorijden heeft namelijk als groot voordeel dat je zo weg bent bij het stoplicht of heel gemakkelijk snel optrekt om toch nog even iemand in te kunnen halen.
Je hoeft niet te schakelen en je zoeft zeer comfortabel over de weg.
Parkeren doe je met deze auto in het kleinste gaatje, maar dat heeft waarschijnlijk meer met het model dan met het elektrisch autorijden te maken.

Maar het summum van blijdschap is voor mij toch de mogelijkheid tot voorverwarmen.
’s Morgens opstaan en met een simpele druk op de knop de verwarming aanzetten, waarbij je stoelverwarming niet vergeten wordt.
Heerlijk, om zo ontspannen op je lederen zetel te ploffen zonder het gevoel te hebben dat je vast vriest.
Het krabben van je ruiten is hiermee ook meteen verleden tijd, dat scheelt tijd en een hoop kou voor je eigen lijf.

Zijn er ook nadelen?

Natuurlijk, die zijn er tenslotte altijd.
Maar wat mij betreft wegen die niet op tegen de voordelen.
Elektrisch autorijden heeft als groot nadeel dat je batterij snel leeg gaat als het koud is of als je hard rijdt.
Nou was hard rijden mijn favoriete hobby.
In de stad gaat vlot doorrijden nog steeds prima, maar op de snelweg kost het je een hoop stroom.
De actieradius is officieel 400 km, maar meer dan 320 heeft er bij mij nooit ingezeten en in de winter wordt dat 220.

Daarbij gaat mijn versie ook gewoon niet harder dan 130, dat is wel het grootste nadeel wat mij betreft.
En niet op alle routes zijn er al laadpalen langs de snelweg, wat ook een nadeel van elektrisch autorijden is.
Maar meer nadelen dan deze heb ik nog niet ontdekt.
Nog steeds stap ik met veel plezier in mijn auto en geniet van elke rit.
Misschien wordt in de toekomst het nadeel dat alle subsidies er weer vanaf gaan als elektrisch autorijden de standaard wordt.
Waar je er nu nog veel voordeel uithaalt, zal dat een stuk minder worden.
Over vier jaar ben ik aan een nieuwe toe. Ik hoop echt dat ik mezelf dan nog steeds een elektrische versie kan veroorloven.
Maar dan wel één met een iets grotere actieradius.

 

Geen reactie's

Geef een reactie