elektrische auto

18 feb Elektrische auto rijden, ik ben om!

Elektrische auto

Een elektrische auto was voor mij altijd een ver van mijn bed show.
Dat gedoe met een stekker en geen grote afstanden kunnen rijden leek mij allemaal maar niets.
Weinig uitstoot is voor mij  dan weer wel een reden om elektrisch te gaan rijden.
Onze andere auto was gedeeltelijk elektrisch, dat reed zeker heel lekker, maar dan kon je altijd nog terugvallen op brandstof als de stroom op was.
Toen die auto vervangen werd door een diesel vond ik toch dat ik een elektrische auto moest proberen zodra mijn eigen auto aan vervanging toe was.

Een hele zoektocht begon, hoewel de keuze was niet reuze in mijn categorie lees budget.
Mijn auto’s zijn altijd net een beetje anders dan die van een ander en daar was ik nu ook naar op zoek.
In eerste instantie werd het de Hyundai Ioniq, in het grijs, want veel anders was er niet. Oke, de streepjes op de bumper waren roze, dat vond ik dan wel leuk.
Eigenlijk was de keus toen al gemaakt totdat ik toch nog even mee moest om te kijken naar de Renault.
Vastbesloten om me niet om te laten praten, stapte ik naar binnen. Mijn keus lag immers al vast.
En daar stond íe…anders dan anders…..de twijfel maakte snel plaats voor overtuiging. Deze werd het.
De doorslag? De pook, stoer en vrouwelijk, precies wat ik zoek. Of is dat raar als je daar je keuze op baseert?
De kleur? Tja ook een soort grijs, maar in de zon zalm en soms ook beige en blauw. Vooral anders dan anders.

elektrische auto

Hoe bevalt het

Het wachten duurde iets te lang, maar sinds een paar dagen staat hij er dan toch. Mijn eigen elektrische auto.
Of hij, eigenlijk is het een zij en ze heet Zoe.
Een auto met zo’n naam kun je moeilijk hij noemen, toch?
Vanaf het eerste moment vind ik haar al fantastisch en dat wordt met de dag meer.
Puur het feit dat ik nooit meer hoef te tanken. Niet meer nadenken dat ik tijdig bij een pomp stop.
Nee, thuis hang ik gewoon de stekker erin en nergens meer aan denken.
Als ik een grotere afstand ga rijden, ja dan moet ik wel een stop inplannen om stroom te tappen.
Een klein nadeeltje wat te overzien is.

Krabben hoeft ook niet meer. Vanuit huis zet ik een kwartier van te voren de standkachel aan en ik stap in een heerlijk voorverwarmd autootje waar het ijs al vanaf gesmolten is.
Dat is geen verkooppraatje, maar uit eigen blije ervaring die ik vanmorgen had. Sterker nog, ik kan de kachel in programmeren voor de komende dagen en dan hoef ik er niet eens aan te denken om hem aan te zetten.
Komt toch weer dat luxe paardje naar boven….

Oh ja en dan het rijden natuurlijk. Laat ik het zo zeggen, tot nu toe vind ik het elke keer jammer als ik thuis ben. Graag rijd ik nog even een rondje extra, omdat het zo heerlijk relaxed en geluidloos rijdt.
Het is ook de eerste en enige auto waarbij ik op dag drie bedenk dat zij eigenlijk wel even gewassen moet worden.
Wassen…..een auto…..nog nooit vrijwillig willen doen bij mijn eerdere auto’s en dat zijn er inmiddels een aardig aantal. Dat zegt wel iets over Zoe dus.

Nadelen

De nadelen zijn vooral voor  de buren.
Op het moment dat de standkachel aan staat lijkt het alsof er een enorme stofzuiger begint.
Helaas voor mijn buren zal de kachel elke dag om kwart over zes aanspringen….sorry alvast…
Zelf hoor ik hem binnen vrij duidelijk dus dat zal bij hen niet anders zijn.
Maar een schrappende buurvrouw ’s ochtends vroeg zal ook vast heel irritant geweest zijn.

Het andere nadeel is dat hij geluidloos en snel is. Ook vervelend voor de buren dus.
Ze horen me niet en zien me altijd te laat. Er zit een toon op die laat horen dat ik er ben, maar dat is alleen als je zachter rijdt dan dertig kilometer per uur. Inmiddels weet ik dat dat nauwelijks haalbaar is met Zoe.
Zodra je het gaspedaal intrapt ga je, niets aan te doen, je rijdt iedereen eruit.
De enige vrees is dat dat geld gaat kosten, hoewel Zoe keurig gilt als er een flitspaal staat.
Het laatste nadeel wist ik niet en ik dacht serieus dat de verkoper een grapje maakte, Zoe kan niet harder dan 130.
Dat is even wennen, maar ach als dat het enige is.

Geen reactie's

Geef een reactie