Foamroller

15 mrt Allemaal aan de Foamroller of toch niet?

Allemaal aan de foamroller?

De foamroller, een voor mij nieuwe trend in de sportwereld.
Om eerlijk te zijn dacht ik in eerste instantie dat het een yoga attribuut was.
Zoals zo vaak het geval is, vond ik het er leuk uitzien en dan word ik al snel nieuwsgierig.
Toen ik me verdiepte in wat het dan wel was, was ik eigenlijk verbaasd dat zo’n plastic dingetje dat voor je kan doen.
De foamroller bevordert namelijk je spierherstel na het sporten.
Als je ( op de juiste manier) over de foamroller rolt, kan hij knopen in je spieren eruit rollen.
Dat verbetert je mobiliteit, flexibiliteit, maar ook je doorbloeding.

Hoe gebruik je de foamroller?

Op deze website staat duidelijk uitgelegd hoe je de roller moet gebruiken.
Dan nog is het de eerste paar keer echt even lastig.
Met mijn motoriek moet je bijvoorbeeld niet meteen je rug willen doen zonder dat je weet hoe…..
Dan kun je behoorlijk hard op je hoofd landen als je net te snel eroverheen rolt….pijnlijk leermomentje.
Op You Tube vind je duidelijke instructiefilmpjes hoe je het moet doen. Je houding moet namelijk ook goed zijn om de juiste snelheid te kunnen doseren.

Waar gebruik je het voor?

Na het hardlopen is het heerlijk om je kuiten met de foamroller te behandelen.
De eerste paar keren is het gevoelig, maar op een gegeven moment is je lijf eraan gewend.
Mijn kuiten ontspannen vrijwel meteen na het rollen en vanwege mijn slechte doorbloeding heb ik daar sowieso veel baat bij.
Echter, voor mij werkt het ook om mijn rugwervels weer even op zijn plek te krijgen. Je hebt allemaal weleens dat er eentje dwars zit. Even gedoseerd met je rug over de roller en je voelt de wervels op hun plek schieten.
Heerlijk!
Het schijnt ook te kunnen helpen tegen cellulitis dus al met al een best praktisch dingetje.
Hij kost niet teveel en je bergt hem makkelijk op.

Wanneer niet gebruiken?

Bij zeer zware spierpijn moet je je lichaam eerst een beetje zelf laten herstellen, voordat je gaat foamrollen.
Voor mensen met een hoge bloeddruk of spataderen is hij ook ongeschikt.
Een ander risico is dat je aan de buitenkant niet altijd ziet of je een zwelling hebt. Het risico bestaat dat je denkt dat je je blessure er wel even uitrolt. Dan zou je de kwetsuur kunnen verergeren. Bedenk bij jezelf altijd goed wat je voelt en als je twijfelt moet je vooral geen risico nemen.
Zoals met alles in het leven. Persoonlijk ben ik erg blij met mijn nieuwe attribuut, als is het alleen maar omdie irritante spierpijn te verminderen.

 

Geen reactie's

Geef een reactie