IJzertekort

10 dec IJzertekort? Wat doe je er aan?#overgang

IJzertekort?

We weten allemaal dat het belangrijk is om voldoende ijzer binnen te krijgen.
In de overgangsperiode dreigt er bij vrouwen sneller een ijzertekort dan normaal, waardoor je zowel lichamelijke als geestelijke klachten kunt ervaren.
En als je er dan ook nog fanatiek bij sport, zoals ik, dan ligt het gevaar nog eens extra op de loer.
Symptomen van een ijzertekort zijn onder andere:

  • Lusteloosheid
  • Chronische vermoeid
  • Energiegebrek
  • Bleke huid
  • Haaruitval
  • Hoofdpijn en duizeligheid
  • Rusteloze benen
  • Snel buiten adem zijn en/of hartkloppingen
  • Verminderde weerstand

IJzertabletten

Mijn ijzer gehalte ligt op het algemeen net op de grens om bloed bij de bloedbank te mogen geven of niet.
Bij 7,8 mag je geen bloed geven, daarboven wel. Meestal zit ik op dat niveau. Dat is niet dramatisch laag, maar hoger zou beter zijn.
Het grappige is dat ik heel vaak roep dat ik vlees moet hebben. We eten regelmatig vegetarisch, maar na een aantal dagen schreeuwt mijn lichaam werkelijk om vlees.
Dat kan zijn doordat ik dan te weinig ijzer binnenkrijg en daar lusteloos van word.

Daarom slik ik nu ook extra ijzertabletten, omdat ik merkte dat ik niet meer op het juiste pijl kwam met alleen spinazie en appelstroop als ijzer verrijkte producten.
De tabletten die ik gebruik zijn van Floradix, je hebt het ook als drankje.
Het enige nadeel vind ik dat je stoelgang moeizamer wordt. Dus heb ik besloten de tabletten om de dag te gebruiken en dat gaat een stuk beter.
Mijn energie is veel meer op peil en ik voel me krachtiger. Als bonus zijn mijn rusteloze benen een stuk minder geworden.

IJzerrijke voeding

Het kan zijn dat je geen voedingssupplementen wil gebruiken die verrijkt zijn met ijzer. Zorg dan dat je voldoende voedingsmiddelen uit onderstaand lijstje gebruikt.

  • rood vlees
  • oesters
  • bonen en peulvruchten
  • ei
  • donkere chocolade(jee!!)
  • noten en zaden
  • volkoren granen
  • groenten
  • fruit

In het programma Overwin je overgang krijg je recepten om je ijzertekort aan te vullen.
Als je er echt last van hebt, wordt dan vooral lid van dit waardevolle programma met niet alleen tips tegen ijzertekort, maar zoveel meer tips voor vrouwen die in de overgang zijn.
Vergeet niet, het is een zware periode en alle beetjes helpen om het wat draaglijker voor jezelf te maken.

 

 

Geen reactie's

Geef een reactie