Krachttraining

12 apr Krachttraining bij een hardloop ‘block’.

Krachttraining bij een hardloop ‘block’

Krachttraining, ik moest er nooit aan denken!
Eens in de zoveel tijd heb ik wel eens een hardloop ‘block’.
Meestal in de periode dat ik al maanden vier keer per week rondjes van 10 kilometer ren.
Ineens gebeurt er dan iets waardoor ik een weekje wat minder loop en dat gaat van kwaad tot erger.
Deze keer ontstond er een blokkade waardoor het hardlopen echt niet meer lukte.
Frustrerend, omdat ik het wél heel graag wilde.
Je merkt als fervent hardloper al snel dat je niets meer doet. Je broek rondom je kuiten gaat een stuk losser zitten, wat ik overigens wel een voordeel vind. Ik haat die strak getrainde kuiten waardoor elke skinny je het gevoel geeft dat je enorm gegroeid bent.
Omdat ik het gevoel had toch iets te moeten doen, begon ik maar met krachttraining. En daar heb ik pas echt een hekel aan, dus de nood zal hoog geweest zijn. Niet in zo’n drukke sportschool waar je outfit belangrijker is dan wat je er doet, maar gewoon lekker thuis. Onverwacht ontdekte ik daar uiteindelijk wat voordelen van.

Mijn ‘kracht’training

Al eerder schreef ik een blog over de fitness hoelahoep, die bij mij positieve effecten op mijn postuur had.
Na vier weken merk ik echter ook dat de skinny om mijn kuiten weer strak gaat zitten, dat is dan wel een beetje jammer, maar blijkbaar geeft hoelahoepen spierkracht.
Tijdens het wandelen merkte ik dat al en later ook tijdens het fietsen. De heuvel, of in gedachten de berg, die ik regelmatig op fiets, werd ineens een heuveltje. Het gaat allemaal net wat gemakkelijker. En dat met tien minuten heupzwaaien per dag. Mijn buikspieren worden sterker waardoor ook de yoga les minder inspanning kost.
Mijn training bestaat ook uit de squat, hoewel ik daar mee afwissel, want een enorme bilpartij is niet echt een grote droom. Maar zo’n 200 krachtoefeningen per dag doe ik inmiddels wel.
Je valt er niet vanaf, maar alles wordt strakker en krachtiger.
Wat mij de hoop gaf dat ik misschien toch al wel weer wat kan gaan hardlopen ook al werken mijn longen nog niet volledig mee.

De doorslag

Van uitstel kwam echter toch steeds weer afstel. Ik nam mezelf bijna elke dag voor te gaan lopen, maar elke dag was er wel iets. Serieuze benauwdheid vond ik dan nog wel een geldige reden, maar uitslapen, tja dat is dan toch weer een gevalletje jammer.
Totdat gisteren de Rotterdam Marathon uitgezonden werd. Dat is zeker geen doel, want ik vind het veel te ver.
Maar de sfeer en de rennende mensen, de emoties, het deed iets met mij en het gaf de doorslag.
Vastbesloten zou ik de volgende dag gaan rennen. No excuses!
’s Nachts nog wakker geworden met zware benauwdheidsklachten, maar hee, no mercy, ik zou gaan hardlopen.
De laatste keer dat ik liep kon ik, door mijn benauwdheid, nog maar een kilometer achter elkaar rennen.
Wat mij tegenstaat is het opbouwen. Om weer een schema te moeten starten met 1 minuut wandelen, 1 minuut rennen.
Maar volgens een fysiotherapeut, tevens collega, kon ik prima met drie á vier kilometer beginnen. Ook al was het drie maanden geleden.

Resultaat

Vol goede moed trok ik mijn hardloopkleding aan. Tijdens de yoga les was ik opgewarmd en na een extra opwarmrondje met de hond moest het dan toch gaan gebeuren.
Nog niet geheel van mijn benauwdheid af, begon ik te rennen.
In mijn benen voelde ik meteen de kracht die ik de laatste keer volledig kwijt was.
Eigenlijk wilde ik op snelheid gaan trainen, maar dat idee heb ik losgelaten.
Eerst maar voelen wat mijn lichaam kon. En na een periode van fysieke zwakte, bleek mijn lichaam, en vooral mijn benen, die vier kilometer makkelijk aan te kunnen! Dankzij de vrij minimale krachttraining die ik dagelijks doe, versterkte ik mijn lichaam dus inderdaad. Het voelt krachtiger, maar ook de conditie was er gewoon nog.
Eerst zien en dan geloven gaat bij mij dus wel degelijk op, want jarenlang heb ik krachttraining geweerd uit mijn schema. Ik wilde gewoon lekker rennen. Nu heb ik ervaren dat je nóg veel lekkerder rent als je naast het rennen ook je krachttraining doet.
Op mijn verlanglijst staat een hardloopband voor in huis, die gaat er nu zeker komen, want via allerlei filmpjes op you tube heb ik gezien dat je ook daar prima je krachttraining op kunt doen.
Dan moet mijn doel, de bruggenloop Rotterdam 2017, helemaal goed haalbaar zijn!
Ik ben er (bijna) klaar voor!

 

 

 

Geen reactie's

Geef een reactie