overprikkeling

31 jul Overprikkeling, steeds meer mensen ervaren het

Overprikkeling

Overprikkeling, wat is dat nou eigenlijk, want tegenwoordig hoor je steeds meer mensen erover klagen.
Voorheen was het vooral een ‘ding’ bij mensen met hooggevoeligheid en mensen met al dan niet aangeboren hersenletsel.
Nu is het echter geadopteerd door de hele bevolking lijkt het wel.
Mensen geven corona de schuld van hun overprikkeling. Door de lockdowns zijn ze niet meer in staat adequaat om te gaan met alle prikkels die we daarna weer te verwerken kregen.
Maar daar zouden we inmiddels toch wel weer aan gewend mogen zijn zou je denken.

Overprikkeling is hét moment dat je brein zegt dat er even geen informatie meer bij kan.
Dat kan gelden voor je zintuigen, maar ook emotioneel of cognitief.
Zintuigelijk kun je het merken als je in grote groepen of drukke winkelstraten beweegt met veel licht, geluid en mensen om je heen.
Emotionele overprikkeling ervaar je als er teveel tegelijk gebeurt in je leven, bijvoorbeeld heel veel verdriet, maar ook heel veel blijde gebeurtenissen waardoor je continu aan moet staan.
Cognitief overprikkeld zijn houdt in dat je teveel informatie hebt binnengekregen die je niet ineens kunt verwerken. Bijvoorbeeld tijdens een drukke lesdag.
Zelf herken ik ze alle drie wel vanwege mijn hooggevoeligheid.
Daardoor weet ik gelukkig ook goed wat te doen tegen overprikkeling.

 

Eerste hulp bij overprikkeling

Als je weet dat je makkelijk overprikkeld raakt, dan kun je van te voren al maatregelen nemen om dat te voorkomen.
Een hele simpele bij zintuigelijke overprikkeling is het dragen van een zonnebril.
Want alleen al veel licht kan bijdragen dat je teveel prikkels binnenkrijgt. Een zonnebril filtert ook nog eens alle contouren van de dingen en mensen die voorbij komen. Bij hele felle zon heb ik ook nog de zonneklep, want zon rechtstreeks op mijn gezicht is voor mij ook een no go.
Ervaar maar eens hoe dat bij jezelf werkt. Soms heb je het namelijk niet eens door dat daar je irritatie vandaan komt.
Dat geldt tevens voor hoge temperaturen waar we de afgelopen tijd ook mee te maken hadden. Te lang te warm hebben kan zeker zorgen voor overprikkeling. Een simpele tip is af en toe wat water over je polsen laten stromen.

Bij cognitieve overprikkeling is het handig om pauzes in te lassen waarbij je echt even je werkplek verlaat.
Bijvoorbeeld een loopje naar de koffie automaat of het toilet en waar mogelijk even een rondje buiten in de frisse lucht.
Even dat brein rust geven en in letterlijk in beweging komen.

De emotionele overprikkeling is moeilijk te voorkomen. Het leven loopt nu eenmaal zoals het loopt en daar kun je niet veel aan doen.
Dan is het zaak af en toe rust voor jezelf te nemen, al is het maar tien minuten.
Ga bijvoorbeeld mediteren of simpelweg even naar, voor jou fijne, muziek luisteren.
Maar mijn all time favorite bij elke vorm van overprikkelen is toch wel een ademhalingsoefening!

 

Bewust ademen geeft rust voor je hele systeem

Een ademhalingsoefening hoeft niet moeilijk te zijn en niet lang te duren.
Gewoon even de focus op je ademhaling leggen, geeft zoveel rust in je gehele lijf.
Als het je lukt echt te focussen, dan voel je alles ontspannen. Zowel je brein als je lijf als je geest.
Al is het maar tien minuten, het geeft net even die ruimte die jij op dat moment nodig hebt bij acute of langdurige overprikkeling.

Want als je te lang in overprikkelde staat blijft, dan loop je kans op allerlei problemen zoals bijvoorbeeld een burn out.
Dus neem op tijd afstand van alle prikkels waar je last van hebt en pas wat van de tips toe om weer tot jezelf te komen.
Bewust bezig zijn met je zelf in plaats van met alles in je omgeving.

 

Geen reactie's

Geef een reactie