snelheid verbeteren

27 jun Snelheid verbeteren bij hardlopen, trainen of afvallen?

Snelheid verbeteren

Als je je snelheid wil verbeteren tijdens het hardlopen, moet je intervaltrainingen doen is mij verteld.
Daar hou ik dus niet zo van en velen met mij.
Sterker nog, ik zit nu deze blog te schrijven, zodat ik mijn intervaltraining van vandaag nog even uit kan stellen.
Sprinten is sowieso niet zo mijn ding. Ik ben een trage diesel, ik kom langzaam op gang.
Vandaar mijn weerstand waarschijnlijk.
Krachttraining is ook een goede manier om sneller te worden. Ook niet zo mijn ding.
Mijn doel is wel om sneller te gaan lopen en een lange afstand, maar ik merk dat ik niet altijd de tijd heb om aan alle voorwaarden te voldoen.
Krachttraining doe je minstens twee keer in de week, en hardlopen minstens drie keer volgens alle adviezen.
Met die planning worstel ik nog een beetje net als met het verbeteren van mijn snelheid.

Afvallen?

Zojuist stuit ik op een artikel op www.sportrusten.nl waar geschreven wordt dat 1 kilo gewichtsverlies je tijd op de marathon met zes minuten kan verbeteren….
Say What?!!
Dat kilootje heb ik er zo af als ik dat wil.
Verder onderzoek op runnersweb geeft me een schema wat een kilo gewichtsverlies doet met je tijd op de 5 km, 10 km, 21 km en 42 km. Volgens hen is het geen zes minuten, maar wel een aanzienlijke verbetering van bijna 2 minuten op de marathon.
Mijn doel is een aanzienlijke verbetering van mijn tijd op de 10 km volgens de sportrusten methode. Daarvoor heb ik mezelf de tijd gegeven tot uiterlijk december. De tijd die ik wil verbeteren staat niet in het schema, maar ik zie toch ineens weer mogelijkheden.

 

Of toch krachttraining?

Juist voor de snelheid loop ik vaker en train ik meer op kracht.
Lopen deed ik wel, maar krachttraining nooit. Door krachtopbouw krijg je snelheidsopbouw.
Daarom kreeg ik het advies van een sporttherapeut om juist mijn kracht te gaan versterken.
Door krachttraining word je sneller maar ook zwaarder. Wat ik nu lees word je door afvallen sneller en lichter?
Huh, ik begrijp het even niet……
Krachttraining zorgt voor meer spieren en dus voor een betere verbranding waardoor je weer af zou vallen.
In feite moet ik dus allebei gaan doen, dat hoeft dan niet zoveel extra moeite te kosten dus…

 

Goed bezig

Nu ben ik blijkbaar goed bezig met mijn krachttraining. Gelukkig valt daar ook de wekelijkse pilates les onder, zodat ik thuis nog maar een uurtje aan krachttraining hoef te besteden.
Als het me daarnaast ook nog lukt wat kilo’s kwijt te raken, kom ik wel aan mijn gestelde doel in december.
Dat stemt me positief! Ik denk dat ik nu meteen maar even mijn intervaltraining oppak.

Geen reactie's

Geef een reactie