spierpijn

12 sep Spierpijn, net als je in je trainingsflow zit

Spierpijn

Spierpijn, de pijn die je voelt nadat je na overbelasting kleine spierbeschadigingen hebt opgelopen.
Het kan ook ontstaan nadat je bijvoorbeeld op de tocht hebt gezeten.
In principe is spierpijn onschuldig, mits je het de tijd geeft over te gaan.
Je kunt het zoveel mogelijk voorkomen door een goede warming up en een juiste cooling down, aha daar gaat het bij mij al mis.
Sporten is gaan, niet eerst een warming up, nee gewoon starten.
Niet zo handig dus en tijd om dat anders aan te gaan pakken. Rekken doe ik inmiddels al wel van te voren en na de training, puur om de spieren wat ruimte te geven. Want vooral hardlopen zorgt voor kortere spieren.
Die warming up zal ik toch ook maar eens aan gaan pakken.

Net als je lekker in je schema zit

Vaak ontstaat spierpijn als je net lekker aan het opbouwen bent voor een wedstrijd.
En er is niets frustrerender dan dat!
Je traint net wat vaker en fanatieker om goed voorbereid aan de start te verschijnen.
De hele week staat volgepland met je sportschema. En dan wordt je ’s ochtends wakker met spierpijn. Balen!
Wat je vooral niet moet doen is toch vooral je schema af willen werken.
Nee, juist een stapje minder hard is nu belangrijk.
Of een dagje niet trainen, dat is soms nog beter.
Je lichaam geeft het zelf wel aan, jij moet er alleen naar leren luisteren….

Wat nu?

Een hersteltraining is prima als je spierpijn hebt. Gewoon gereduceerd trainen op lage intensiteit.
Bijvoorbeeld een stevige wandeling in plaats van je gebruikelijke duurloop.
Heb je tijdens die wandeling nog steeds spierpijn, tja dan moet je bedenken dat je de komende weken beter geen wedstrijd kunt doen.
Fietsen is ook een mooie vervanger voor een training, de belasting is anders en je hebt de kans de spierpijn er uit te fietsen.
Wat je ook doet, doe het vooral met mate! Bewegen op zo’n moment is goed, maar niet teveel.
Hoe frustrerend dat ook is als je in aanloop voor een wedstrijd bent.
Maar beter even rust dan jezelf overtrainen, want dan weet je zeker dat je de finish niet zult halen en misschien zelfs niet eens meer kunt starten.

Hoe weet je of je te hard traint?

Er is een simpele manier om te constateren dat je te hard traint.
Ga elke dag tien minuten ontspannen liggen met je hartslagmeter aan.
Sta na tien minuten langzaam op en wacht twaalf seconden, voordat je je hartslag meet. Noteer deze hartslag.
Na anderhalve minuut meet je nogmaals je hartslag, een minuut lang, en schrijf deze weer op.
Vermenigvuldig het eerste getal met tien, het tweede getal met twee.
Als je hartslag tijdens een aantal dagen gelijk blijft of daalt, is er niets aan de hand.
Stijgt je hartslag echter, dan train je te hard en raakt je lichaam overbelast.
Dat is een duidelijk signaal om rustiger aan te doen!

Geen reactie's

Geef een reactie