sporten

19 aug Sporten tijdens de zomer

Sporten

Dat effectief sporten valt nog lang niet mee in de zomer.
Mijn plan is mijn trainingsintensiteit op te bouwen, maar ineens hebben we te maken met een hittegolf.
Als je gewend bent veel te sporten of te bewegen, dan heb je het nu extra zwaar. Met deze hitte ben je vrijwel zeker genoodzaakt je bewegingspatroon aan te passen.

Je ziet ze wel hoor, mensen die zich op het heetst van de dag helemaal uit hun naad rennen. Maar volgens mij is dat niet heel erg gezond.
Voor mijn lijf in ieder geval niet, want bij een beetje extreme inspanning met dit weer, schiet mijn hartslag naar 200.
Niet doen dus. Plan je sportmomenten in op koelere momenten of train rustiger of minder dan gebruikelijk.

Dat is wel een dingetje

Als je een fanatieke sporter bent, is dat wel een dingetje.
Dan wil je namelijk helemaal niet minder intensief of uberhaupt minder sporten.
Je wilt gewoon knallen, zo vaak als je kunt.
Zelf ben ik niet heel fanatiek, maar ik heb een doel en moet sowieso in beweging blijven om geen klachten te krijgen.
Afgelopen zomers stopte ik met sporten als het heet was, dat merkte ik meteen aan mijn lijf, maar ook mentaal.
Dat ging ik niet meer doen dus en zeker niet als de zomer zo lang duurt als nu.

Hoe dan wel?

Wat voor mij erg goed werkt is op hele lage hartslag sporten.
Je loopt dan een stuk langzamer, je spant je dus ook minder in, maar maakt wel de kilometers die je normaal ook maakt.
Je blijft in conditie alleen loop je wat meer op je vetverbranding.
In de zomer over het algemeen niet zo erg, vaak eet en drink je dan toch al wat meer.
Eens in de week volg ik een lesje pilates voor de spieren en eens per week een krachttraining thuis. Als je dat in de ochtend of avond doet is dat prima vol te houden.
Ter compensatie van wat minder bewegen, pak ik wat vaker de fiets naar mijn werk. Andere vorm, maar wel beweging en nog lekker ook met dit weer. Ook hier geldt wel om het rustig te doen en niet op hoge hartslag.

Af en toe knallen

Door de andere manier van sporten wil je natuurlijk niet dat je lijf en je verbranding lui worden.
Dus af en toe knallen om je lijf even te triggeren mag best.
Zelf doe ik dat thuis, zodat ik kan stoppen wanneer ik wil en meteen kan drinken en douchen als het echt heel heet bleek.
Op de loopband stel ik een intensief intervalprogramma in en ik kijk hoever ik daarmee kom.
Zweten gegarandeerd, je voelt daarna heerlijk en de volgende rustige training gaat ook ineens wat sneller.
Zo werk je de hele zomer aan je conditie, maar wel minder intensief, zodat je lijf het goed vol blijft houden.

Sportieve zomer gewenst!

Geen reactie's

Geef een reactie