Suikervrij eten

07 jun Suikervrij eten, zo gemakkelijk is dat toch niet

Suikervrij eten

Al ruim een jaar probeer ik me te houden aan zoveel mogelijk suikervrij eten.
De reden is dat suiker ontzettend slecht voor je blijkt te zijn, het vreet energie en zorgt bij mij voor een onregelmatige huid. Niet dat suikervrij eten dat geheel oplost, maar het helpt wel.
De producten in de supermarkt worden zorgvuldig door mij gescand. Wat mag ik wel en wat mag ik niet.
Als je het goed wil doen, is dat nog een flinke uitdaging.
Nooit eerder realiseerde ik me dat er in potgroenten ook suiker zou zitten. In eerste instantie keek ik ook alleen bij snacks naar de ingrediënten.
Naarmate je echter meer te weten komt over een dieet, ga je er meer op letten. En ik blijf me verbazen, Soms in positieve zin, dan verwacht ik suiker als ingrediënt, maar zit het er juist niet in. Andersom komt echter vaker voor.
Steeds meer voedingsmiddelen worden geschrapt van mijn lijstje. Uit pakjes en zakjes koken? Liever niet!

Verborgen suikers

De grootste uitdaging is echter de verborgen suikers te spotten.
Suikervervangers waarvan ik dacht dat ze goed zouden zijn.
Van de week zag ik weer een programma over suikers en bleek dat er maar weinig vervangers goed zijn.
Dat wordt dus weer producten van mijn lijstje schrappen.
Vaak zocht ik al mijn heil bij fruit, maar wat blijkt….fruitsuikers moet je ook niet teveel tot je nemen. Ook zij zorgen voor bijvoorbeeld gewichtstoename.
Meer groenten en minder fruit dus.
De verborgen suikers die ik in mijn onwetendheid eerst nog nam zijn onder andere:

  • Fructose
  • Agavesiroop
  • Ahornsiroop
  • Kokosbloesemsuiker
  • Glucose

Maar de berichtgeving die ik nu lees zegt dat ook dit allemaal suikers bevat die niet goed zijn voor je gezondheid.
Wel zorgen deze suikers voor een lagere suikerpiek dan de geraffineerde suikers.
In dat opzicht is het beter kiezen voor bovenstaand rijtje dan snoepen uit de suikerpot.
Wat ik zelf al door had is dat je ook niet slanker word als je geraffineerde suikers vervangt door natuurlijke suikers. Het blijft suiker en als je het idee hebt dat het gezond is en je er meer van zou kunnen eten, dan kom je jezelf nog lelijk tegen. Ook de natuurlijke suikers zijn dikmakers.

Wat nu?

Het verschil tussen geraffineerde en natuurlijke suikers is wel nog steeds lichamelijk merkbaar.
Sinds ik over ben gegaan op natuurlijke suikers, heb ik meer energie en minder trek in snacken.
Je bloedsuikerspiegel blijft beter op peil. Al met al een gezond voordeel!
Neem ik wel eens geraffineerde suikers, stort ik volledig in en zou ik het liefst een dutje doen. Dat zegt mij genoeg!
Suikervrij eten zou het beste zijn. Zou ik ook graag willen, maar dat is echt bijna niet te doen.
Dan moet je je namelijk ook alle natuurlijke suikers inclusief de fruitsuikers bannen uit je dieet.
Geloof mij, daar word ik geen gelukkiger mens van.
Het beste wat ik nu kan doen is nog steeds de geraffineerde suikers uit mijn dieet te bannen (een taartje op een verjaardag moet af en toe best kunnen trouwens, het moet wel leuk blijven…..).
Daarnaast blijf ik letten op de natuurlijke suikers die ik binnenkrijg. Hoe minder hoe beter, maar het is het beste uit twee kwaden. Belangrijk is dan vooral te variëren tussen al die natuurlijke suikers. Zoals ik al in een eerdere blog schreef, geldt dat eigenlijk voor alles. Variatie blijft het toverwoord voor een zo gezond mogelijk leven.
En tenslotte veranderingen alle inzichten over voeding regelmatig, dus wie weet blijkt over een aantal jaar dat ik toch nog niet zo slecht bezig ben geweest.

Geen reactie's

Geef een reactie