29 jun Suikervrij leven

Suikervrij leven, inmiddels ben ik er al geruime tijd mee bezig.

In het begin dacht ik dat ik het nooit zou kunnen, ieder mens heeft toch suiker nodig voor de broodnodige energie, dacht ik.

Maar die broodnodige energie heb ik nu juist veel meer, nu ik geen suikers meer neem.

Toegegeven, het kost wat meer tijd, want je bent veel meer bezig met het lezen van etiketten en vervolgens zoeken naar een suikervrije vervanger van alles wat je ooit gebruikt hebt.

En nee, gewicht verliezen doe je er niet echt mee, tenminste niet direct.

Waar ik hoopte binnen twee weken te kunnen zien dat ik was gestopt met suiker, is dat nu al een aantal maanden en nu pas merk ik gewicht te verliezen. Heel langzaam.

Maar goed, dat is ook niet mijn doel. Zoals echter bij de meeste vrouwen, is dat wel iets wat we stiekem belangrijk vinden, dus ik hou het wel in de gaten.

 

Het grappige van suikervrij leven, zoveel mogelijk althans, want ongemerkt krijg je toch echt nog wel suikers binnen, is dat je niet meer taalt naar alle zoetigheid die je ooit onweerstaanbaar vond.

Natuurlijk neem ik op een verjaardag gewoon een gebakje en dat smaakt me dan ook goed, maar niet meer dan dat.

En het effect wat je daarna voelt na het eten van zoveel suiker ineens, is dat je doodmoe word en ter plekke wil gaan slapen. Wat dan in de nacht, als het eindelijk mag, niet echt  goed lukt, omdat je lichaam de suiker nog aan het verwerken is.

En daar is dan je motivatie om dat niet al te vaak te doen. Je merkt op zo’n moment pas goed wat suikers met je lichaam doen.

 

In het begin nam ik veel fruit, want ik moest wel mijn maag blijven vullen en fruit is gezond vond ik.

Maar ook daarin blijken veel suikers te zitten, fruitsuikers weliswaar, maar ook die moet je met mate tot je nemen.

Twee stuks fruit op een dag is genoeg. Leef je op smoothies, vul die dan meer met groente dan met fruit. Veel groente is belangrijk, veel fruit is niet goed. Dat word dan toch stiekem een dikmaker.

Ik merk het verschil nu ik meer groente in de smoothie verwerk dan fruit, mijn opgeblazen gevoel is weg en ik verlies gewicht. Mijn verhouding is nu twee stuks groente en 1 stuk fruit in de smoothie verwerken, dan kun je over de rest van de dag nog best een stukje fruit nemen, maar dat moet het dan ook wel zijn.

 

De meeste moeite heb ik nog met koekjes. Ik ben geen enorme zoetekauw, maar een koekje bij de koffie hoort er toch wel bij. En de zelfgemaakte koekjes zijn lekker, maar lichtelijk eenzijdig.

Gelukkig heeft Cereal een suikervrij sesamkoekje wat best lekker is en vandaag ontdekte ik bij Ekoplaza ook meerdere suikervrije koekjes.

Al met al blijft het zoeken, maar met een Ekoplaza in de buurt kom je er over het algemeen wel uit.

En inmiddels heb ik eindelijk suikervrije pindakaas gescoord, dus nu ben ik helemaal happy !

 

 

 

Geen reactie's

Geef een reactie