supplementen

27 dec Supplementen, soms heb je ze even nodig

Supplementen

Supplementen zijn stoffen die je neemt als aanvulling op je dagelijkse voeding.
Omdat onze tegenwoordige voeding vaak niet genoeg voedingsstoffen bevat waar ons lichaam wel om vraagt.
Supplementen zijn er in alle vormen van vloeibaar tot poeder tot kauwtablet.

In principe behoren supplementen niet tot je standaard dagelijks gebruik, want je hoopt zelf voldoende binnen te krijgen.
Als je echter tekorten bemerkt, dan is het raadzaam ze wel in te zetten, al dan niet tijdelijk.
Het zijn echter nooit vervangers van je dagelijkse voeding. Je gebruikt het er altijd naast.

 

Wanneer weet je of je supplementen nodig hebt?

De meest simpele manier om een tekort op te sporen is uiteraard via een bloedonderzoek bij de huisarts.
Maar er zijn ook klachten die er op duiden dat je een tekort hebt.
Eén daarvan is uiteraard vermoeidheid. Mocht je je vermoeidheid niet meer kunnen overwinnen door voldoende bij te slapen, dan is het goed te kijken of je een tekort hebt.
Spierkrampen of vergeetachtigheid kunnen ook duiden op tekorten. Maar let op, dit kunnen voor dames binnen een bepaalde leeftijdscategorie ook ‘gewoon’ overgangsklachten zijn.

Als je veel sport, veganistisch of zwanger bent dan is het slikken van supplementen een goed idee.
Zelf ga ik graag voor een optimale gezondheid, zeker in deze tijden, en dan kun je sowieso magnesium, vitamine D, omega 3 en vitamine C inzetten. Let wel altijd op de juiste dosering, want bij sommige supplementen kan overdosering ook klachten geven.
Bijvoorbeeld van magnesium kun je diarree krijgen.

 

Je merkt het verschil

Zelf ben ik niet iemand die gemakkelijk iets gaat slikken.
Via de Bloedbank kwam ik erachter een flink tekort aan ferritine te hebben. Ik had zelf geen klachten, dacht ik tenminste, maar mocht ook geen bloed meer geven.
Om mijn ferritine op te krikken kreeg ik ijzertabletten van de huisarts. Er is maar weinig medicatie waar ik me zo slecht van hebt gevoeld dus met hangen en wurgen de kuur afgemaakt met als resultaat nog steeds een laag ijzergehalte.

Toen, op advies van mijn acupuncturist, overgestapt op een ijzersupplement en dat werkt prima!
Maar ook na het lezen van de boeken van onder andere Charlotte Labee, ben ik ervan overtuigd dat het soms toch heel goed voor je kan zijn.
En dus gebruik ik nu Omega 3 en haar collageen voor botten en brein. Nu, na een week, voel ik al verschil.
Mijn darmen zijn rustiger, ik heb aan het eind van de dag energie over én, niet geheel onbelangrijk, mijn nachtrust verbetert!
We weten allemaal hoe belangrijk een goede nachtrust is. Voor mij is dat echt een topresultaat aangezien de kwaliteit van mijn slaap nooit zo best is.
Mijn horloge meet de verschillende stadia van mijn nachtrust. En waar de uren rust gelijk blijven, verbetert de herstellende slaap.
Goed voor mijn zenuwstelsel en het herstel van mijn lichaam.

Welke supplementen moet je hebben?

Dat vind ik een lastige vraag. Het ene merk zal ongetwijfeld beter zijn dan het andere, maar daar heb ik geen verstand van.
Dus laat ik me informeren door de mensen die ik vertrouw op hun kennis.
Zoals mijn acupuncturist Acuhealth en Charlotte Labee, die daarover heel veel deelt op Instagram.
Maar er zullen vele anderen zijn met een enigszins orthomoleculaire achtergrond die weten wat goed voor je is.
Zomaar lukraak een potje kopen bij de plaatselijke drogisterij zou ik niet aanraden.
Laat je altijd informeren of zoek via internet uit wat goed bekend staat als werkend product.

Mocht je klachten hebben, of veel sporten, veganistisch of zwanger zijn.
Verdiep je dan in ieder geval in de wereld van de supplementen. Je zult zien dat je je er net wat beter door voelt.

Geen reactie's

Geef een reactie