Teveel water drinken

05 jul Te veel water drinken is niet goed voor je lijf

Wat is teveel water drinken?

Dat verschilt natuurlijk per mens. Mijn overtuiging was altijd 2,5 liter drinken op een dag. dat ik daar zelf al gauw een litertje of anderhalf boven zit laten we maar even buiten beschouwing.
Het ligt er echter aan hoeveel gekookte en hoeveel rauwe groenten je eet.
Kijk, en dat wist ik dus niet. Als je het logisch beredeneert had ik dat als gezondheidsfreak best moeten weten natuurlijk….
Maar helaas, het is nieuw voor mij. Rauwe groenten bevatten meer vocht dan gekookte groenten.
Dan hangt het er ook nog vanaf wat je doet op een dag, veel bewegen, weinig bewegen.
En van de hoeveelheid die je zweet. En daar gaat het voor mij dus fout. Zweten doe ik namelijk niet tot nauwelijks.
Wel als ik echt tot het gaatje ga sporten, maar verder eigenlijk niet.
Die 2,5 liter is voor mij ruim voldoende. De gemiddelde hoeveelheid voor ieder is 8 tot 10 glazen water.
Dus…..
Dat drink ik alleen al in de ochtend! En in de middag nog eens. ’s avonds minder, dat dan wel.

 

Voor mij betekent dat de gevarenzone

Oké, ik geef het toe. Ik heb dus een verslaving. Weer zo eentje die er ongemerkt is ingeslopen en waarvan het lastig wordt het er weer uit te krijgen.
De symptomen die bij een echte watervergiftiging horen heb ik bij lange na niet, gelukkig.
Maar ik heb wel last van vocht wat ik niet afgevoerd krijg. Dat blijkt dus heel logisch door de hoeveelheid die ik drink en niet uitzweet.
Risico’s van teveel water drinken zijn een tragere stofwisseling (check), hoofdpijn (steeds vaker, check), koude handen en voeten(check), slapeloosheid (check).
Daarnaast lopen je nieren en zelfs je hersenen gevaar als je binnen een uur meer dan een liter drinkt. Dat is me weleens gelukt, maar dat ga ik dus nooooit meer doen. Ook niet na het sporten!
Er zijn mensen die na een marathon in de hete zon een litertje achterover sloegen en daardoor in levensgevaar raakten waarvan sommigen zelfs zijn overleden.

Ben je een risicogeval?
Check onderstaande punten die ik leerde op de site van optimale gezondheid

  • Draag je de gehele dag een fles water met je mee, overal waar je gaat en staat?
  • Denk je dat een groot glas water drinken voor een maaltijd je helpt om je eetlust te beteugelen?
  • Plas je erg vaak, en sta je ook in de nacht op omdat je moet plassen?
  • Is je urine de gehele dag heel erg helder?
  • Denk je dat dit juist gezond is?

Afkicken

Dus ik moet afkicken..zucht…
Van weer iets nieuws. En deze is lastig, want als ik alleen al een kraan zie drink ik vrijwel onopgemerkt een glas water.
Puur automatisme. Heb ik dan dorst? Welnee!
Terwijl ik dit schrijf staat er een leeg glas naast me. Dat is al bijna een uur leeg. Dat is heel goed. Vervolgens heb ik ook al bijna een uur dorst. Dat is niet fijn.
Het glas had ik eigenlijk niet eens mee naar boven willen nemen. Want als het leeg is wil ik het vullen, de kraan is vlakbij.
Heb ik het niet bij me, dan moet ik al verder lopen en heb ik meer kans minder te drinken.
Het is wennen…..
Maar, we houden moed. De afgelopen dagen drink ik al beduidend minder dan ik deed en ook dat lijkt langzaam te gaan wennen.
Het voordeel? De hele nacht lekker doorslapen, want ik hoeft echt niet meer te plassen.

 

 

Geen reactie's

Geef een reactie