peer, overgangblog

24 sep Van peer naar appelvorm#overgang

Van peer naar appel

Voor vrouwen in de overgang of eigenlijk al de periode daarvoor, geldt dat je figuur begint te veranderen.
Ben je nu een vrolijke peer? Reken maar dat je kunt veranderen tot een iets minder blij appeltje.
Van de peer werd ik al niet altijd heel erg gelukkig, maar het idee dat het een appel kan worden stemt me toch wat triest.
Het blijft echter een feit dat je lichaam gaat veranderen in de (pre) menopauze.
Je stofwisseling neemt af en dat is de reden dat je aankomt. Je eetgewoonten nemen namelijk niet af, omdat je je niet realiseert dat je stofwisselingsproces verandert.
Het schijnt dat je in de periode vóór je meno pauze toe kunt met zo’n 200 minder calorieën per dag.
Dat scheelt nogal.
En als je dát niet tijdig in de gaten hebt…. dan wordt het appeltje een feit….

Tijdens een onderzoek van Swan zijn er vrouwen tussen de 42 en de 52 jaar oud gevolgd, drie jaar lang.
Gewichtstoename, 2,1%…., tailletoename 2,2 cm….
Dat is niet wat wij willen!

Doel van deze blog

Mijn doel is dan ook om dat te gaan voorkomen.
En dat begint bij het tijdig nemen van maatregelen.
Maar ook bij het waarschuwen van andere dames dat de overgang begint als je menstruatie stopt, maar dat je acties in de periode daarvoor al heel bepalend kunnen zijn.
Die gewichtstoename gaat immers geleidelijk. Zelf begin ik het nu al te merken. Geef me twee weken vakantie en wat ik daarna in de spiegel zie bevalt me niet echt.
Voorheen was dat prima bij te houden, maar nu moet ik echt op mijn calorie inname en beweging gaan letten.
Mijn doel is dan nu ook al duidelijk, omdat ik al wat verschijnselen bij mezelf bemerk die er op duiden dat de overgang er aan zit te komen.
Maar als je niet weet wanneer het gaat beginnen, dan kan het zomaar zijn dat je te laat bent met het nemen van tijdige maatregelen.

Passende maatregelen

Wat zijn tijdige en passende maatregelen?
Om te beginnen is het belangrijk dat je begint met minder te eten.
Als je op tijd begint kun je daar geleidelijk aan gaan wennen. Dan hoeft het allemaal nog niet zo rigoureus.
Beperk nu bijvoorbeeld het gebruik van suiker zoveel mogelijk. Want dat is de meest verslavende stof die het risico op gewichtstoename in zich heeft. Eet een paar dagen zo min mogelijk suiker en je zult merken dat je trek ook minder wordt. En pas op, want suiker zit in veel meer producten dan je denkt.
Lees gewoon maar eens de etiketten op je potjes en pakjes in de kast. Toen ik daar mee begon schrok ik best van de hoeveelheid suiker in heel veel van mijn potjes en pakjes.
Een andere maatregel is om je tussendoortjes die je ongemerkt wegsnackt, te vervangen door gezonde varianten.
Bijvoorbeeld een stuk fruit, niet te veel fruit overigens, want fruit bevat fruitsuikers. Groente is dan nog een betere vervanger.

Naast het opletten met wat je eet, is het ook raadzaam alvast meer te gaan bewegen dan dat je tot nu toe gedaan hebt.
Langzaam de frequentie opvoeren, zodat je er aan went en het een gewoonte wordt.
Neem wat vaker de fiets of de trap, simpele maatregelen die voorkomen dat je, als het eenmaal zover is, drastisch op dieet moet of drastisch moet gaan sporten.

Tips

Ga nu niet meteen dagelijks op de weegschaal staan om te kijken of de gewichtstoename al begint,  want dan maak je jezelf gek.
Kijk gewoon goed naar je eigen lichaam, wat voel je en wat merk je. Zit je kleding nog lekker of niet?
Zo niet, neem passende maatregelen en sla vooral niet door.

Een andere tip is om lid te worden van het programma Slank door de Overgang.
Hier krijg  je heel veel informatie over de overgang, maar ook recepten om anders te leren eten.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Succes!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geen reactie's

Geef een reactie