verademing

24 okt Verademing; hét boek over ademen

Verademing

Verademing is mijn nieuwste boek in de collectie zelfhulpboeken.
Deze is echter anders. Het is geen mindfulnes, maar echt een boek om je lichamelijk op weg te helpen.
Simpelweg door je adem.
Het is geschreven door Koen de Jong en Bram Bakker. Koen kende ik al vanwege zijn sportrusten boeken en eigenlijk kocht ik dit ook om die reden. Omdat ik nou eenmaal ga trainen voor de marathon.
Maar al lezende ontdekte ik dat ademen, en dan bedoelen ze op de juiste manier ademen, een hele hoop gezondheidsvoordelen met zich mee kan brengen. Ook voor de niet- sporters onder ons.
Bram Bakker is een psychiater die af wil van de hoeveelheid medicatie die, veel te snel, aan mensen wordt voorgeschreven.
En ook hij is een voorstander van op de juiste manier ademen.

 

Ademoefeningen

Verademing geeft naast veel theorie over wat ademen voor je doet, gelukkig ook veel oefeningen.
Hele simpele ademoefeningen die je kunnen helpen te ontspannen.
Waardoor je misschien wel beter kunt slapen.
Slaap en ontspanning is voor ons gestreste mens heel belangrijk en dat is juist vaak wat we het meest ontberen.
Als ik zelf wel eens een ademoefening deed, werd ik heel onrustig en gejaagd.
Ten tijde dat ik nog aan yoga deed, heb ik geleerd hoe ik de oefeningen kon doen zonder gejaagd te worden.
En dat is nog best een kunst.

De oefeningen in dit boek zijn gelukkig goed te doen en vergelijkbaar met degene die ik al deed.
Waardoor ik meteen wat gezondheidsvoordelen herken die bij mij ontstaan zijn, maar die ik nooit gelinkt had aan het op de juiste manier ademen.
In die zin is het boek voor mij dus echt een verademing.
Voor anderen zal het ongetwijfeld andere voordelen opleveren dan bij mij, maar dat het werkt staat voor mij al vast.
Tot nu toe switch ik tussen de oefening inademen door de neus, mond tuiten en langer uitademen of de oefening inademen, uitademen, pauze.
Want het is belangrijk voor jezelf de oefening te kiezen die het beste voelt.

Voordelen

Tijdens mijn rondje hardlopen ben ik ook begonnen met de oefeningen.
In eerste instantie voor het rennen, 1 keer tijdens het rennen en dan er na.
Maar nu heb ik een oefening die ik tijdens het rennen kan doen en ook langer kan blijven doen zonder te gaan hyperventileren.
Voor iedereen is het anders welke oefening wel of niet lukt tijdens het rennen, dat moet je echt zelf uitvinden.
Wat ik meteen merkte is dat ik mijn hartslag vrij snel omlaag krijg en na het rennen ben ik veel minder moe, sterker nog, ik ben niet eens buiten adem.
De rest van de dag ben ik ook veel actiever dan gebruikelijk na een duurloop. Voor mij nu al veel profijt dus.
En het slapen? Wauw, ik slaap ineens weer hele nachten door!
Een verlaagde hartslag zorgt voor meer rust, je hebt controle over je stress en onrust, een hele fijne gewaarwording en dat door het doen van ademoefeningen.
Je moet het even implementeren in je dagelijkse ritme, maar je zult merken dat het een gewoonte wordt als je het structureel oefent.
En denk er aan, pas na 21 dagen oefenen, wordt iets een gewoonte…

Geen reactie's

Geef een reactie