wintervetjes

01 mrt Wintervetjes, het is weer tijd om er wat aan te doen….

Wintervetjes

Wintervetjes. Elk jaar opnieuw word ik, en met mij vele anderen, daar weer mee geconfronteerd.
In de winter lekker aan de zwaardere kost, je neemt wat minder beweging, maakt het ’s avonds gezellig.
En dan ineens staat het voorjaar voor de deur. Je gaat weer wat meer naar buiten, de ziet de krokussen en narcissen ontluiken. Langzamerhand ga je in je hoofd na wat je nog aan zomergarderobe hebt hangen.
Om vervolgens te bedenken dat het dan wel handig is als je er ook daadwerkelijk in past.
Kortom, dat je die wintervetjes dus even weg moet gaan werken en wel nu!

Alarmfase

Op dit moment heb je nog een aantal weken tot het echte voorjaar begint en het dus tijd is voor andere kleding.
In de winter maakt het allemaal niet zoveel uit, dikke truien en vesten camoufleren een hoop.
Straks gaan we echter weer aan de shirtjes en de skinny’s.
Voor mij is de alarmfase nu echt wel begonnen. Door het slechte weer veel minder buiten kunnen sporten en bewegen dan anders en dat ga je juist nu merken.
In december denk je nog dat je volgende maand wel weer minder gaat eten. Dikker word je echter niet in december, dat word je in de maanden daarna. Als je het eetschema van december lekker voortzet, omdat je daar nu eenmaal weer aan gewend bent geraakt.

Tijd voor actie

Het plan was om deze week te beginnen met fietsen naar het werk en vaker hardlopen.
Het weerbericht gooit echter roet in het eten dus moet ik wat anders bedenken.
Sinds een paar dagen ben ik in het gelukkige bezit van een hoelahoep, een verzwaarde hoepel die je buikspieren, en hopelijk ook de rest traint.
Iedereen kent ook wel de squat challenges van vorig jaar die op Facebook circuleerden, dat lijkt me een mooie aanvulling op het hoepelen.
Op Pinterest vind je alles en dus ook sportschema’s. Die heb ik er maar eens bij gepakt en de leukste oefeningen opgeslagen. Op mijn yoga mat met behulp van mijn nieuwe hoepel, fitnessbal en foamroller moet dat helemaal goed komen.
Uiteraard komen daar ook nog wat aanpassingen in het voedingsschema bij, dan is de verwachting dat de zomerkleding gewoon weer als gegoten gaat zitten.

Het plan

Het plan is dat ik mijn eigen plan ga volgen. Dol ben ik op routine…….voor even…… Na een tijdje wordt het saai en dan werkt het niet meer. Vanaf nu maak ik zelf een soort van sportplan met variaties om het leuk te houden.
Mijn plan is als volgt.

  • ’s Ochtends en ’s avonds hoelahoepen. Opbouwend in tijd om te eindigen bij 2x daags een kwartier.
  •  2x daags squaten. Dat kan onder het tandenpoetsen, kost je twee minuten en doe je er zo’n 100.
  • Iedere dag buikspieroefeningen op en met de fitnessbal
  • Elke dag planken opbouwend in tijd.
  • Dagelijks koud douchen, is namelijk ook erg goed voor de verbranding

Dit doe ik bovenop de regelmatige beweging die ik al krijg dus volgens mij moet het goed komen, ben ik het zat, dan ga ik weer op zoek naar een nieuwe combi van oefeningen.
Ik ben bijna klaar voor het voorjaar!

 

Geen reactie's

Geef een reactie