work outs

02 sep Work outs, je moet ze wel in de juiste verhouding doen

Work outs

Als je jezelf een doel stelt wat je met hardlopen wilt bereiken, dan horen daar ook andere work outs bij.
Zelf dacht ik gewoon even te gaan trainen voor de marathon, maar daar komt echt meer bij kijken realiseer ik me nu.
Er zijn zoveel work outs en zaken waar je rekening mee moet houden, dat je soms echt door de bomen het bos niet meer ziet.
Met mijn gewone trainingsrondjes kom ik er echter niet, zoveel is nu wel duidelijk.
Maar met twee keer per week krachttraining daarnaast, kom ik er blijkbaar ook niet.
En door het vele lopen, krijg je kortere spieren waardoor andere dingen weer moeizamer gaan.
Kortom, voor een compleet plaatje moet je complete work outs doen.

Hardlopen met een doel

Laten we het voor het gemak even bij het hardlopen houden.
Dat doe ik zo’n drie keer in de week en dan loop ik tien kilometer.
Voldoende voor een gezond lijf, zou je denken.
Van hardlopen alleen val je echter echt niet af en van drie keer hetzelfde rondje word je ook niet sneller.

Als je alleen loopt om af te vallen, dan is het slim om af en toe op vetverbrandingssnelheid te lopen.
Dat wil zeggen op lage hartslag een duurloop in een heel rustig tempo. Dan verbrand je vet.
Wil je daarnaast je tijd verbeteren, dan zul je moeten gaan intervallen. Minimaal eens per week van hard naar zacht en weer terug.
Ik heb er een hekel aan, maar weet inmiddels ook dat ik er niet aan ontkom.
Daarnaast is voor het verbeteren van je snelheid krachttraining noodzakelijk.
En al deze dingen deed ik keurig, drie keer in de week rennen waarvan één intervaltraining, twee keer in de week krachttraining, veel wandelen, vaker fietsen.

Gevolg

En wat was het gevolg?
Een kledingmaat groter! Niet helemaal het doel wat ik voor ogen had.
Dat je zwaarder wordt door krachttraining, dat begrijp ik, je spieren komen in de plaats van vet.
Maar dikker? Of is dat weer zo’n uniek trucje van mijn lichaam wat werkelijk bij niemand anders gebeurt.
Of het is gewoon vocht door de hitte van de afgelopen tijd en wordt dat de komende tijd weer afgevoerd.
Ik hoop het ….
In ieder geval kreeg ik de tip nu ook mijn lange spieren te gaan trainen, want nu deed ik alleen de korte.
En door korte spieren krijg je een soort butt lift en als je bil omhoog gaat, gaat je broek strak zitten. Vervelend alleen dat de rest van het lijf wel smaller wordt en dus ontstaan er hele gekke verhoudingen.
Ik ben niet van de gekke verhoudingen dus daar moet ik iets mee.

Wat nu?

Die maat groter vind ik nu nog niet zo’n groot probleem.
Ik ben tenslotte op een leeftijd dat dat sowieso wel gaat gebeuren en als ik nu bezig ben alles net wat strakker te trainen, is dat alleen maar goed.
Maar het moet natuurlijk wel bij die ene maat blijven! Dus ging ik maar eens te rade bij mijn sportlerares en die vertelde me dat dé manier om die bil weer weg te trainen is dat ik ga spinnen. En vooral afwisselen in je training. Korte work outs afwisselen met lange en intensieve afwisselen met rustige.
Gelukkig staat er bij ons op zolder een spinningsfiets in vrij nieuwe (lees: ongebruikte) staat en nee hij is niet van mij.
Vanaf nu komt er dus nog een work out bij, een half uurtje spinnen per week, niet echt een hobby, maar misschien wel noodzakelijk.
Een dagje extra op de fiets naar het werk zal daarnaast ook zeker werken, maar ik ben in ieder geval heel benieuwd wat er nu weer gaat gebeuren met zo’n zes work outs per week.
Terwijl ik niet bekend sta als fanatieke sporter, begin ik er nu toch wel een beetje op te lijken.
Alles voor de marathon zullen we maar zeggen. En toch blijf ik het vreemd vinden dat alle andere mensen die ik ken er wel heel smal uit gaan zien op het moment dat ze trainen voor de marathon…..

Geen reactie's

Geef een reactie