28 jul FOMO, fear of missing out. Heb jij er last van?
FOMO
FOMO, the fear of missing out. Oftewel, bang om iets te missen.
Dat kan van alles zijn. Sommige mensen scrollen dagelijks heel Facebook door om precies te weten wat vrienden, kennissen en collega’s mee maken. Zodat ze in ieder geval op de hoogte zijn en niet het nieuws als laatste horen. Of mensen die bij elk feestje zijn, niet omdat ze zin hebben, maar omdat ze er geweest moeten zijn. Denken ze.
Het kan ook zijn dat heel business women Nederland met één bepaald project bezig is waar jij nog nooit van gehoord hebt, waardoor je in de stress schiet. Vervolgens ga je je er in verdiepen en het ook doen, want iederéén is er mee bezig dus dat zal wel zo horen.
Maar de uitverkoop werkt ook zo. Veel artikelen gaan nu in de sale en dat voelt voor velen als laatste kans. Of juist als buitenkans, dat je toch dat ene geweldige item kunt scoren voor een goede prijs.
Dat is wat je denkt tenminste. Maar sales mensen weten precies hoe FOMO werkt en spelen daar zeer geraffineerd op in.
Als je dat weet, kun je er dus je voordeel mee doen. Dat zou je denken in ieder geval….
Ook ik heb last van FOMO
Zelf heb ik vooral in dat laatste geval ook echt wel last van een gevalletje FOMO.
Als je steeds opnieuw dezelfde advertentie voorbij ziet komen en uiteindelijk toch denkt : “Ja, nu moet ik het doen, anders kan het niet meer.”
Dan doe ik exact wat de de mensen achter de advertentie willen. Dat wéét ik en toch doe ik het. FOMO dus.
Bij gratis diensten werkt dat al helemaal zo. Dan word er een E-book aangeboden, gratis, over een onderwerp wat me interesseert.
Misschien heb ik er wat aan dacht ik steevast. Hop, je vult je gegevens in en ja hoor je zit in de funnel en wordt werkelijk overladen met het onderwerp.
De meeste e-booken leveren wel info, maar vrijwel nooit iets wat ik nog niet wist. Maar ja, die FOMO he…
Wat kun je er tegen doen?
Is er überhaupt iets wat je tegen je eigen FOMO kunt doen?
Ja, dat denk ik wel. Het feit dat je je er bewust van bent is al heel goed.
Dat betekent dat je niet meer lukraak op een knopje drukt als je iets voorbij ziet komen wat je interesseert.
Zelf heb ik de afspraak met mezelf dat ik er eerst uitgebreid over nadenk.
Ik stel mezelf dan de volgende vragen:
- Ga ik hier iets van leren wat ik nog niet weet? Meestal check ik dan eerst de website of bio op Instagram van degene die het aanbiedt. Dan zie je ook snel genoeg of je in een sales funnel terecht gaat komen.
- Heb ik dit nu nodig? Dat speelt vooral op het gebied van de sale in de kleding industrie.
- Als ik het niet doe, mis ik dan écht iets? Even de FOMO analyseren 😉
Als ik de vragen bevestigend beantwoord, dan laat ik de website open staan en laat ik er sowieso nog een week overheen gaan.
Pas op het allerlaatste moment, als het volgend de advertentie daarna echt niet meer kan, tune ik heel bewust bij mezelf in.
Op basis van intuïtie neem ik dan de uiteindelijke beslissing.
Het grappige is, dat sinds ik het zo doe, ik steeds minder van dat soort dingen bestel.
Omdat ik bewust na ga wat ik er aan ga hebben. Of ik er voordeel bij ga hebben of alleen de gene die het aanbiedt.
De FOMO is daardoor veel meer naar de achtergrond geraakt en ik beslis bewust wat ik wel en niet wil.
Tenzij het echt heel leuk is en ik het echt móet hebben, natuurlijk 😉
Geen reactie's