05 jul Ondernemers helpen in deze tijden
Ondernemers
Ondernemers zijn mensen die elke dag opnieuw willen innoveren en inspireren. Ooit zijn zij met een ideaal in hun hoofd begonnen met hun eigen onderneming.
Keiharde werkers die 24/7 met hun bedrijf bezig zijn.
Daarnaast heb je de zzp-ers en de freelancers die opdracht voor opdracht bij elkaar krijgen en op die manier precies dat doen wat ze leuk vinden.
Ondernemers kiezen er niet altijd zelf voor om ondernemers te worden, soms zijn het de omstandigheden die dat noodzakelijk maken.
Maar zowel de vrijwillige ondernemers als de noodgedwongen ondernemers zijn mensen die dag na dag bezig zijn hun bedrijf groter en beter te maken.
Moeilijke tijden voor ondernemers
Op dit moment, zo net na de echte corona tijd, hebben veel ondernemers het moeilijk.
Natuurlijk zijn er ook een aantal die juist nu floreren.
De één zijn dood is de ander zijn brood tenslotte.
Maar over het algemeen zijn het zware tijden. Mensen geven minder geld uit, ze zijn bang voor wat er misschien nog gaat komen.
En als mensen bang zijn, voor bijvoorbeeld een economische crisis, dan houden ze hun hand op de knip.
Juist op het moment dat voor vele ondernemers het ondernemen weer een beetje op gang zou kunnen komen.
De horeca mag weer open en we gaan voorzichtig ook wel de terrassen opzoeken, maar met die 1,5 meter samenleving zit dat toch een stuk minder vol dan voorheen. En dat betekent een stuk minder inkomsten. En als dat jouw bedrijf is wat je langzaam ten onder ziet gaan, dan is dat verschrikkelijk.
Kappers mogen ook weer keihard aan het werk, maar de inkomsten die ze zijn verloren, die krijgen ze echt niet terug verdiend. Het is tenslotte niet zo dat je een dubbele behandeling neemt als je een paar weken niet hebt kunnen gaan.
En zo zijn er vele ondernemers die het nu gewoon echt heel pittig hebben.
Wat kun jij doen?
Wat je zelf zou kunnen doen om ondernemend Nederland te helpen is meer lokaal te shoppen.
Dus een keer niet je boodschappen bij een grote keten te doen, maar gewoon naar de groenteboer en de slager te gaan.
Je helpt de middenstand en alle beetjes bij elkaar zijn voor hen ontzettend fijn.
Zit je nog niet zo te wachten om naar een restaurant te gaan? Bestel een maaltijd online.
De meeste restaurants hebben hele creatieve initiatieven ontplooid om zo toch aan hun inkomsten te komen.
Een picknickmand is bijvoorbeeld ook heel leuk, het is weer eens wat anders en je bepaalt zelf in welke omgeving je dat gaat nuttigen.
Kortom, er zijn een hoop dingen die je toch zou kunnen bestellen om de winkeliers te helpen.
En dat geldt zo voor meer ondernemende mensen.
Deel eens een mooi product op social media, schrijf reviews over iets wat je eerder hebt besteld, noem lokale winkeliers waar jij tevreden over bent op social media, vertel door aan vrienden en kennissen waar je zo goed geholpen wordt.
Kortom, ook jij kan iets betekenen om de economie een beetje op gang te houden.
Mooie initiatieven
Het mooie aan deze periode vind ik wel dat men ook meer bereid is een ander te helpen.
Instagram is daar een goed medium voor, om mensen te noemen en positieve berichten achter te laten.
En er zijn ook accounts die sowieso graag andere ondernemers in het zonnetje zetten.
Zoals bijvoorbeeld Muriel van Veertigplusmus, zij zet elke dag een ondernemer op haar account als ondernemer van de dag.
Hoe leuk is dat! En door dat voor en door elkaar te laten delen, zorgt ze ervoor dat er een groter bereik ontstaat. Zowel voor zichzelf als voor de ander.
Creatief blijven denken dus!
Dus heb jij zelf een groot bereik online en wil je mensen helpen? Denk dan eens aan ondernemers die jij graag zou steunen en toon je maatschappelijke betrokkenheid.
Want alle beetjes helpen!
En wil je mij ook een beetje helpen? Volg me dan op Instagram en wie weet wat we in de toekomst voor elkaar kunnen betekenen.
Geen reactie's