social media

09 aug Social media beïnvloedt ons allemaal

Social media

Social media is een groot onderdeel van mijn leven.
Dat zal en wil ik niet ontkennen. Ik haal er veel inspiratie en plezier uit en daar schaam ik me niet voor.
Mijn social media gebruik is prima onder controle vind ik zelf.

Vaste momenten op een dag gebruik ik er voor en ja, soms kost dat ineens heel veel meer tijd dan je van te voren had gepland.
Omdat je van het één naar het andere scrolt en alles is even interessant.
Voor je het weet is er een uur voorbij. Een soms heel kostbaar uur.

 

We worden allemaal beïnvloed door social media

Ieder van ons wordt beïnvloed door de socials.
Ook al beweren we om het hardst van niet. We denken allemaal het gebruik onder controle te hebben.
Maar check je tijd maar eens hoeveel je er op een dag mee bezig bent.

Het is echter in mijn geval en dat van vele anderen ook functioneel.
Zichtbaarheid is belangrijk als je je klanten wilt bereiken en dan moet je dus tijd doorbrengen op de socials.
Maar ondertussen word je enorm beïnvloed door wat je ziet.

Want misschien plaats je zelf alleen maar eerlijke posts zonder filter en grootspraak.
Dat doet echter niet iedereen. En we zijn ook allemaal al eens in een sales funnel getrapt en hebben dingen besteld die we niet nodig hadden. Gewoon omdat het al zes keer voorbij is gekomen op je tijdlijn en je er dan tóch op besluit te klikken.
Had je het niet gezien, had je nooit beseft dat je het nodig had.

En ja, ook ik denk soms dat andere mensen wel echt een heel tof leven hebben met alleen maar leuke activiteiten.
Ze delen echter vaak alleen de leuke activiteiten en laten de rest gewoon achterwege. Maar dat zijn we voor het gemak soms even vergeten en we zwelgen in het leuke leven van een ander en vinden dat van ons zelf dan maar tegenvallen.
Vooral dat stukje is een negatief onderdeel van het online leven. We vergelijken ons al snel met de ander. Zouden we dat niet doen, dan gaat het al een stuk beter.

De werkelijkheid is altijd anders

Houd echter altijd voor ogen dat de werkelijkheid anders is dan social media je doet geloven.
Vaak genoeg ontmoet ik iemand in het echt en is het een heel ander plaatje dan dat ik vooraf had bedacht. Simpelweg omdat het echte plaatje niet klopt met het geschetste plaatje op instagram.

Waarschijnlijk maak ik me daar zelf ook schuldig aan. Ik plaats veel sportfoto’s, ik sport dan ook wel veel en gebruik ook geen filter.
What you see is what you get. Maar de slechte dagen dat je niets te doen hebt of gewoon een slecht humeur, nee, die staan er ook bij mij niet op.
Dus ik ben net zo onecht als de rest van de online wereld.

Toch haal ik er ook echt goede dingen uit.
Zo kwam ik bij Mindful Run terecht via Instagram, een stap waar ik nog nooit spijt van heb gehad.
En sommige producten (een anti blaf apparaat voor de hond) kan ik ook echt waarderen, ook al wéét ik dat ik in een sales funnel terecht ben gekomen.

En alle inspirerende ondernemers op instagram leren me alleen maar dingen.
Die nieuwsbrieven die je automatisch ontvangt, neem ik op de koop toe.
Ik haal er uit wat er voor mij in zit en probeer de rest zo realistisch mogelijk te blijven benaderen.

Want het blijft wel social media he.

Geen reactie's

Geef een reactie