25 sep Prioriteiten stellen, waarom is dat zo moeilijk?
Prioriteiten
Prioriteiten, oftewel de zaken die het belangrijkste zijn.
Over het algemeen doe je die als eerste of in ieder geval zouden we dat moeten doen.
Toch lukt ons dat meestal niet. De oorzaak?
In veel gevallen: afleiding. Afleiding van zaken die je eigenlijk leuker of interessanter vind dan de taken die je als prioriteiten had bestempeld.
Dan is het goed om te kijken of die prioriteiten wel echt prioriteit hebben of dat er andere dingen eigenlijk toch belangrijker zijn.
Of er staat simpelweg te veel op je to do list, dat kan natuurlijk ook.
Als ik opdrachten heb staan dan wil ik daar mee aan de slag zodra ik vrij ben van mijn baas. Maar die eerste de beste vrije dag ligt er ook een hoop huishoudelijk werk te wachten.
Op de één of andere manier begin ik toch altijd eerst aan dat huishouden en dat kost wel een paar uurtjes.
Met als gevolg dat er minder tijd is om geconcentreerd aan een opdracht te werken. Kwestie van prioriteiten stellen dus, maar dat huishouden kan je dusdanig in de weg zitten.
Hard werken lukt me nu eenmaal beter in een schone, opgeruimde omgeving, wetende dat dat allemaal geregeld is. Feitelijk heb ik dan twee prioriteiten op één dag die beiden tijd en aandacht vragen.
Prioriteiten stellen vraagt planning
Ook als je niet teveel op de to do list hebt staan, lukt het ons toch niet altijd de juiste volgorde voor onze prioriteiten aan te houden. Ook dat komt door teveel andere afleiding.
Tegenwoordig komt die afleiding met enige regelmaat van onze telefoons. Elke melding die je hoort, doet je automatisch naar je telefoon grijpen om te zien wat er zo belangrijk is.
Meestal is het helemaal niet belangrijk, maar een melding van je social media. Die ene melding is al voldoende om je weer een half uur te verliezen in je telefoon, doelloos rondscrollend en je prioriteiten vergetend.
Dat doen we niet bewust, het overkomt ons gewoon.
Als je echt prioriteiten wilt stellen aan je dag, dan is het handig om een planning te maken.
Geen strakke planning waardoor je alsnog vast loopt, maar wel duidelijke afspraken met je zelf.
Wat doe je eerst en wat volgt daarna en wanneer kijk je op je telefoon.
Zet ook vooral je geluid uit, zodat je daar niet door afgeleid wordt. Of nog beter, zet social media meldingen uit.
Dat heb ik zelf ook gedaan en dat scheelt enorm veel tijd die je dan weer aan je prioriteiten kunt geven.
Met als resultaat een voldaan gevoel aan het eind van de dag.
Nog steeds heb ik meerdere prioriteiten, maar door de dag in te delen in tijdsblokken wanneer ik waar aan werk, gaat het veel beter.
Sterker nog, ik hou tijd over en alleen dat geeft al voldoening.
Geen to do list, maar een planning
Probeer het ook eens. Kies per dag je eigen prioriteiten. Kijk goed hoeveel tijd je er voor nodig hebt, zodat je er niet te veel plant.
Laat die to do list lekker waaien, dat geeft alleen maar druk.
Jij focust je gewoon op je eigen gekozen prioriteiten in de tijdsblokken die je daarvoor gesteld hebt.
Kijken of dat voor jou ook beter werkt dan die eindeloze lijst met dingen waar je toch niet aan toe gaat komen.
En ja, vrienden en familie mogen ook gewoon een prioriteit zijn waardoor je de rest van je werk laat liggen.
Kies wat voor jou belangrijk is, wat jou voldoening geeft en ga dat doen. Natuurlijk zijn opdrachten belangrijk om af te werken, maar het is helemaal niet gek als je daarna gewoon lekker iets leuks gaat doen.
Wissel dat af en het zal je uiteindelijk allemaal gemakkelijker af gaan.
Geen reactie's