opvliegers

14 okt Opvliegers #overgangsblog

Opvliegers

Opvliegers, ik deed er altijd wat gekscherend over. Zoals vele mensen die er nog niet mee te maken hebben gehad.
Meewarig glimlachen naar iemand die er wel mee kampte en stiekem hopen dat het mijn deur voorbij zou gaan.
Dat gebeurt namelijk, er zijn vrouwen die er weinig tot geen last van hebben.
Inmiddels weet ik dat ik niet onder die categorie val.
De eerste lach je nog weg, ik ben tenslotte veel te jong voor opvliegers.
Als je het de tweede keer overkomt weet je dat er iets meer aan zit te komen.
En als bij een volgende opvlieger je collega je glimlachend aankijkt, weet je precies hoe laat het is.
Het bloed stijgt naar mijn gezicht en ik voel me bloedheet worden. Voor iemand die normaal aanvoelt als een koudbloedig reptiel, is dat een bijzondere ervaring. Het warm krijgen vind ik niet zo’n probleem, maar dat enorme rode hoofd waardoor werkelijk iedereen meteen doorheeft wat er aan de hand is, ja dat is toch wel een dingetje.
‘Hoe meer je je er druk over maakt, hoe meer last je er van krijgt.’
Dat waren de wijze woorden van een ervaren collega waar ik meer dan eens meewarig naar had gekeken.
Die opdracht probeer ik te onthouden, maar na een paar weken weet ik ook hoe moeilijk dat is.

Wat gebeurt er eigenlijk bij een opvlieger?

Een opvlieger word beschreven als dat je eruit ziet zoals je er na het sporten uitziet.
In mijn geval is dat niet fraai. Omdat ik niet veel zweet, heb ik dan een hoofd als een boei.
Bij andere vrouwen kan er een enorme zweetaanval ontstaan, of je wordt duizelig. Iedereen reageert anders. De één heeft er ontzettend veel op een dag en de ander maar een paar. Bij de ene vrouw duurt het jaren, bij de andere vrouw maar een korte periode.
Hoe een opvlieger ontstaat, blijkt nog steeds niet helemaal duidelijk. In elk geval heeft het te maken met een daling van je vrouwelijke hormoon.
Dat het irritant en ongemakkelijk is, hoef ik waarschijnlijk niet eens te benoemen.

Opvliegers verminderen, hoe doe je dat?

Er zijn een aantal triggers voor opvliegers, maar ook hier geldt natuurlijk weer dat dat bij elke vrouw anders kan zijn.
Kijk in ieder geval uit met het gebruik van koffie ( of eigenlijk cafeïne en dat zit in meerdere producten) en alcohol. Precies die twee dingen waar ik met mate enorm van kan genieten.
Ik geloof dat ik de opvliegers maar op de koop toe neem….
Vermijd ook suikers, stress,pikante voeding, roken en uitdroging staat er regelmatig beschreven.
Met die suikers, roken en uitdroging zit het wat mij betreft wel goed. Het eerste gebruik ik niet of nauwelijks, het tweede doe ik al jaren niet meer en het laatste is onmogelijk aangezien ik van de dokter moet proberen twee in plaats van drie liter water op een dag te drinken.
Stress is echter niet altijd meer uit te bannen tegenwoordig, hoewel ik er hard aan werk op tijd op de juiste manier met stress om te kunnen gaan. Net voordat de overgang begint dus. Waarschijnlijk ben ik dan net even te laat, maar goed, working on it…

Deal with it

De beste tip is toch wel om er maar gewoon mee te dealen. Maak je er niet druk om en als het gebeurt, lach je het weg of negeer het.
Grote kans dat mensen er dan ook niet of nauwelijks op reageren. Ga je er heftig op reageren, grote kans dat mensen de dag erop met een waaier klaar staan of bij alles wat je doet roepen dat dat vast de overgang is. Niet doen dus.
Alles wat je aandacht geeft, groeit. En in dit geval is dat absoluut niet wat we willen!

 

Meer weten over de overgang? Bijvoorbeeld hoe je toch slank kunt blijven in deze hormonaal zeer ingewikkelder periode? Kijk dan hier : http://www.paypro.nl/producten/Slank_door_de_Overgang/33202/63301

Wil je weten hoe je suikervrij leven kunt toepassen? Kijk dan hier : http://www.paypro.nl/producten/20_Dagen_Suikervrij/40582/63301

 

Geen reactie's

Geef een reactie